חג הפסח הוא הזדמנות נהדרת לצאת לחופש וליהנות מתקופת האביב הפורחת והנעימה, אך לצד זה בחג הפסח אנו נתקלים בתופעות של עצירות ותקיעויות המשפיעות על מערכת העיכול ומכבידות עלינו. יונתן יעקובוב, רוקח ב"טלפארמה" עושה לנו סדר פסח בתופעות ומרגיע: יש איך לטפל!

ראשית, בואו נכיר מהי עצירות?

עצירות הינה שינוי לרעה בהרגלי היציאות. השינוי עשוי להופיע במספר דרכים שכוללים: צואה קשה יותר או בכמות קטנה יותר מהרגיל, תדירות יציאות של פחות משלוש פעמים בשבוע, מאמץ מוגבר במתן צואה, או תחושה של התרוקנות לא מלאה לאחר ביקור בשירותים.

פעילות מעיים סדירה נעה בין לא יותר משלוש פעמים ביום אבל לא פחות משלוש פעמים בשבוע. זאת אומרת שאדם שלא מבקר כל יום בשירותים אינו נחשב כסובל מעצירות.

ישנם שני סוגים של עצירות:

  1. עצירות שנגרמת ממחלות אחרות, תרופות, וסגנון חיים.
  2. עצירות שנובעת מהפרעה בתפקוד המעי הגס.

הסיבות העיקריות שיכולות לגרום לעצירות הינם:

  • תרופות – משככי כאבים, לחץ דם גבוה, ברזל, תרופות נוירולוגיות וכימותרפיות.
  • תזונה וסגנון חיים – צריכת מזון דל בסיבים תזונתיים, שתיית נוזלים מועטה, דיאטה חריפה, וחוסר פעילות גופנית.
  • מחלות – פגיעה בעמוד השדרה, חוסר איזון של מינרלים בגוף, הפרעות הורמונאליות, מחלות נוירולוגיות כגון פרקינסון או טרשת נפוצה, ומחלות במעי בגס כגון קרוהן או כוליטיס.

איך יודעים אם סובלים מעצירות?

  1. אם לפחות ברבע מהיציאות יש צורך להפעיל מאמץ.
  2. היציאות הן בתכיפות של פחות משלוש פעמים בשבוע.
  3. קיימת תחושה של חסימה, סתימה, או חוסר התרוקנות.
  4. בחצי מהמקרים הצואה קשה או גושית.

חשוב מאוד לא להתאמץ יצרה בזמן פעילות המעיים כיון שהוא עלול לגרום לסיבוכים קשים, כגון פיסורה (שבר), טחורים, ואף דימום. ההמלצה היא להימנע עד כמה שאפשר מאימוץ יתר.

 

 

 

איך מטפלים?

  1. תחילה חשוב לציין כי הטיפול בעצירות מתחיל בשינוי אורח החיים. הקפדה על צריכת סיבים תזונתיים מוגברת ביום-יום חיונית לתפקוד יעיל של מערכת העיכול. כמו כן, ישנם מזונות בעלי השפעה מיטבית על תנועתיות המעיים, כגון: שזיפים מיובשים ופירות הדר. מומלץ להקפיד על שתיית נוזלים מספקת, פעילות גופנית יום-יומית סדירה.
  2. טיפול בעצירות מתחיל באמצעות תרופות משלשלות. מומלץ לטפל תחילה באמצעות תכשירים שמגדילים את נפח הצואה באמצעות ספיחת נוזלים, לדוגמא – Benefiber, Psyllium. יש להעלות את מינון תכשירים אלה בהדרגה על מנת למנוע תופעות לוואי.
  3. טיפול בתכשירים אוסמוטיים. מידה ותרופות משלשלות נמצאו לא יעילות או שגרמו לתופעות לוואי של נפיחות הבטן, ניתן לעבור לטיפול בתכשירים אוסמוטיים. התכשירים האוסמוטיים גורמים לעלייה בשיעור הנוזלים בצואה על ידי משיכת מולקולות המים לתוך חלל המעי הגס, כגון: Avilac, Laevolac, Peglax, Normalax. צריכת תכשירים אלה לא מומלצת לחולי לב או כליות העלולים לסבול מהפרעות במאזן הנוזלים והמינרלים בגופם.
  4. תרופות ממריצות. קבוצה נוספת של תרופות משלשלות שמגבירות את התנועתיות של המעיים. תכשירים מקבוצה זו דורשים מרשם, ויש להיוועץ ברופא בכדי לצרכם, כיוון ששימוש ממושך בתרופות אלו עלול לגרום להפרעה במאזן הנוזלים והמינרלים גם אצל אדם בריא, ולגרום אף להתמכרות הגוף אליהם.
  5. חוקנים ופתיליות (נרות). במצבים חמורים ניתן להיעזר בחוקנים שמכילים תמיסות שונות או שמן מינראלי, לדוגמא – Fleet Enema, Microlet. כאשר קיימת בעיה של התרוקנות ניתן להיעזר בפתיליות שמוחדרות דרך פי הטבעת, לדוגמא – פתיליות (נרות) גליצרין.

בכל מקרה עדיף להתייעץ עם רופא המשפחה על מנת לגלות מה מקור העצירות, ולבחור עם הרופא טיפול שיתאים ביותר למצבכם הבריאותי.

המידע באדיבות יונתן יעקובוב, רוקח בטלפארמה, בית המרקחת המקוון המוביל בישראל. למידע נוסף באתר טלפארמה www.telepharma.co.il

או במוקד הטלפוני 1-800-61-62-63

חפשו אותנו גם בפייסבוק

33 הערות

להשאיר תגובה