"גם לנו יש זכות להקים משפחה"

"שנים שאנחנו מנסים להיכנס להיריון", "מסיבות בריאותיות אני לא יכולה להרות", "כזוג חד מיני זו האופציה היחידה עבורנו" את כל אלו ועוד ניתן לשמוע במשרדיהם של סוכנויות הפונדקאות. זוגות סטרייטים, ערבים, דתיים, זוגות חד מיניי, צעירים ומבוגרים, לכולם מכנה משותף וזהו הרצון להקים משפחה.

בעשר שנים האחרונות הפך תהליך הפונדקאות לאופציה רלוונטית מאוד לזוגות רבים שעד כה לא היו יכולים להביא ילד. המודעות הגוברת לאפשרות הזו, הביאה עד מהרה למצב שקשה למצוא פונדקאית בישראל וכמו בכל דבר, זוגות רבים החלו לנדוד למדינות אחרות על-מנת לבצע את התהליך.

במשך השנים, כשהתהליך נהיה פופולארי, ביקשו גם זוגות חד מיניים ויחידים להגשים את חלומם להקמת משפחה, אך לא הורשו לעשות זאת בישראל והאופציה היחידה, שוב, היא לבצע את התהליך בחו"ל. בשנתיים האחרונות מאז הובאה הצעה לשינוי חוק הפונדקאות בישראל, הקהילה ההומו לסבית נאבקת על זכויותיה ומבינים שאינם צריכים לוותר על ילד ביולוגי. העלויות, שעדיין גבוהות, פוחתות משנה לשנה בעקבות תהליכי התייעלות ומקצועיות.

ש' שעשה את התהליך עם בן זוגו לפני מספר שנים טוען ש "האווירה השלילית שהייתה כלפי זוגות גברים שרצו מה שכל בן אדם רוצה – לגדל משפחה, נטעה בנו את האמונה שלמרות הכל אנחנו צריכים לעשות את זה, לא חשוב המחיר הנפשי והכלכלי שנשלם בדרך. במבט לאחור, אין לי ספק שהייתי עושה זאת שוב, כי הכל שווה את הרגע שאתה מקבל את הבן שלך בפעם הראשונה".

במדינות שאישרו לבצע בשטחן תהליך פונדקאות, נוצר פתאום מצב של ביקוש גדול מאוד וחלק מהמדינות לא ידעו איך להתמודד עם הסדר החדש שנוצר. כך, אנו יכולים לראות מדינות כמו הודו ותאילנד, שאוסרים כיום פונדקאות לזוגות חד מיניים.

a267ad25-7a48-45f0-b75c-a3e800f97f8a

אלון ובן זוגו ניסו במשך שנים להביא ילד בדרכים שונות ולבסוף החליטו ללכת לתהליך פונדקאות. הם בחרו במסלול של תאילנד, שהתאים להם מכל הבחינות, אך גם שם הדברים לא הלכו בצורה חלקה. אחרי מספר ניסיונות ושכבר כמעט התייאשו וגם התקציב החל להידלדל, קיבלו את הבשורה לה חיכו, שהם בהיריון. אך גם שם הדברים לא הלכו בקלות, כמו שמתאר זאת אלון "כשקיבלנו את תוצאות הבדיקה שהראו שההיריון נקלט, היינו הכי מאושרים בעולם. דווקא אז, השלטונות בתאילנד התחילו לעשות בעיות וקבעו תאריך יעד לסגירת האופציה של תאילנד לזוגות חד מיניים. אחרי בירורים שארכו כשבוע, אך לנו נראו כנצח, הבנו שזה לא ישפיע עלינו ואנחנו נוכל לסיים את התהליך בזמן".

בשנים האחרונות, כתחליף כביכול ליעדים שנסגרו, מהווה נפאל את האופציה הרלוונטית ביותר. למרות המשבר שחוותה המדינה הענייה, כיום נמשכים שם תהליכים וחדשים נפתחים. יעדים פופולאריים נוספים לזוגות חד מיניים הם מקסיקו וארה"ב, שמבחינת מה שהיא מציעה, היא כיום היעד המועדף והמתקדם ביותר מבחינת חקיקה ושירות, אם כי גם היקר ביותר. זוגות סטרייטים יכולים לבצע את התהליך גם בגיאורגיה (שלאחרונה הרשויות מעכבות שם את הפעילות) ואוקראינה, שם המרכזים הרפואיים ברמה גבוהה מאוד, כאשר המרכזים המובילים בישראל עובדים איתם בשיתוף פעולה.

בכל מדינה יש מורכבות משפטית וחוקית אחרת, כאשר הניואנסים הקטנים יכולים להיות אלו שיסגרו את האפשרות בפני זוגות המבקשים לבצע את התהליך באותה מדינה. זהו שיקול מאוד חשוב בבחירת היעד, כאשר היתכנות לסיבוך אפשרי עם הרשויות לא שווה את הסיכון.

בשנת 2009 החליטו גל סבה ובן זוגו להרחיב את התא המשפחתי שלהם. לאחר שבדקו את כל האופציות, החליטו להשתמש בשירותי פונדקאות בהודו. לאחר תהליך ארוך של שנה בה הניסיונות לא צלחו והזוג נאלץ להחליף את הפונדקאית, הם נכנסו להיריון.

בתחילת 2012 הביאו השניים את ילדם לישראל. תוך כדי התהליך החליט גל (עד אז מנהל בחברת מדיה בינלאומית), שלא רק שהוא מגשים את החלום האישי שלו, אלא הוא הולך להקדיש את חייו לעזור לזוגות שאינם יכולים להביא ילדים, לעבור את תהליך הפונדקאות בצורה הנוחה, היעילה, הקלה (פיזית ונפשית) והזולה ביותר. כך הקים את סוכנות "ויוה פונדקאות" שעד היום כבר ליוותה זוגות רבים וכ-  120 תינוקות. ויוה מציעה כיום מסלולים בנפאל, אוקראינה, מקסיקו וארה"ב.

סבה נזכר בתהליך שעשה עם בן זוגו מספר: "מתוך הניסיון האישי שלי עם בן זוגי, להביא ילד בפונדקאות ללא עזרה של אחת מהסוכנויות שפעלו בזמנו, זו חוויה כמעט בלתי אפשרית. ישנם כל כך הרבה פרטים, תיאומים, בירוקרטיה, החלטות, שיקולים וכדומה, שהזוג צריך לבצע, שלעיתים, המעורבות הרגשית שלו, לאחר ניסיונות שונים אחרים, תפגע ביכולת להחליט החלטות אלו באופן שכלתני והגיוני, כמתבקש. גורם מקצועי, ידע לנווט ולייעץ בין כל האפשרויות, הבעיות וההחלטות השונות".

ישנם מספר שיקולים מרכזיים, לקראת בחירה של מסלול פונדקאות –

  1. איכות הרפואה והטיפול בפונדקאית לאורך ההיריון והלידה.
  2. החקיקה במדינה המיועדת ואופן הרישום הילוד בתעודת הלידה.
  3. רמת האמינות ואיכות הליווי של החברה המלווה את הזוג בתהליך.
  4. איכות המרפאה שמבצעת את ההפריה ואחוזי ההצלחה שלה.
  5. רמת הקשר בין הפונדקאית להורים המיועדים (אם כלל מעוניינים בקשר כזה).
  6. הזמן הנדרש עד להוצאת הילד מהמדינה.
  7. עלויות התהליך.
  8. רמת המחיה במדינה במיועדת והעדפת הזוג למדינה בה יישהו עם התינוק עד לקבלת אישורי מעבר.
  9. מרחק התהליך מהבית.

"כיום, האפשרויות הרבה יותר מגוונות והזמינות לבצע תהליך מדינות שונות בעולם היא גדולה יותר" אומר גל סבה "גם מבחינת העלויות יש אפשרויות שונות ולאחרונה בויוה אנחנו מציעים חבילות בטוחות, כאשר הזוג יודע מראש מה הסכום הכולל שהוא יידרש לשלם ולא יותר מזה"

החלטה, הפנייה, יצירת העוברים והטסתם, בחירת פונדקאית, הפריות, מהלך ההיריון והלידה, הם רק חלק מהשלבים בתהליך ארוך ומייגע, סוחט נפשית, אותם עוברים הזוגות. לעומת הקשיים שחווים זוגות בהיריון טבעי, כל סטייה בדרך, גובה מההורים שעוברים תהליך לידה באמצעות פונדקאית, מחיר רגשי עצום, כאשר לחלק מהזוגות, מדובר על אפשרות אחרונה להגשים את חלום המשפחה הביולוגית.

תגובות

להשאיר תגובה