העונה הקרה כבר בדרך, איך תכינו את הבית שלכם לשהות כיפית ומחממת, החל מבדיקת איטום לגשמים ועד חימום הבית, חדרי האמבטיה ואפילו הכנת המטבח. כל זאת ועוד במדריך שלפניכם.

"לקראת החורף, ממש בימים אלה ממליצה  לעלות אל גג הבית או הבניין ולבדוק את נושא האיטום" מסבירה ברברה ברזין, בעלת בי"ס לעיצוב פנים "ברברה ברזין " דבר ראשון כדי למנוע הצפות יש לבדוק שהמרזבים פתוחים ואינם סתומים, שניתן להזרים מים בצורה מבוקרת ולראות שהם לא עולים בחזרה, במידה וכן, יש לבצע ניקוי. אם הקומה העליונה נוזלת ויש רטיבות צריך לקלף את הגג ולאטום אותו מחדש. קיימים בשוק חומרים מאוד איכותיים, לדוגמת סיקה, שמתאימים גם לאיטום בריכות או חומרים של מיסטר פיקס לאיטום גגות. לאחר סתימת כל החריצים, יש להציף את הגג במשך 3 יממות, במידה ולא מתגלות רטיבויות חדשות, אפשר להמשיך את התהליך בגג, לצפות בפרימייר ולרצף בחזרה.

חשוב כמובן, כמו בכל עבודת שיפוץ, להעזר בבעלי מקצוע מהמעלה הראשונה. לא משנה כמה החומר איכותי, אם היד המיישמת היא איננה יד מקצועית חבל על האנרגיה והכסף. צריך לזכור שהמים הם חמקמקים וסודיים, הם נכנסים במקום אחד ויוצאים במקום אחר.

עבודת איטום גג תעלה  105 ₪ למ"ר בממוצע ולרוב תקבלו עליה 10 שנות אחריות, אנשים שוכחים שמדינת ישראל יושבת על השבר הסורי אפריקאי וכל הזמן יש תזוזות שאמנם אנחנו לא נראה בעין אך הבניין בהחלט מרגיש. התפרים נפתחים ונפרמים ועם הזמן נפערים בצורה מאסיבית ולכן כל שנה צריך לעשות בדיקה כדי שלא נגיע לאסון בעוד כמה שנים.", מסבירה ברזין. 

מעצבת ימית סוריגון, בוגרת בהס לעיצוב ברברה ברזין, צלמת רותם פריפר
מעצבת ימית סוריגון, בוגרת בהס לעיצוב ברברה ברזין, צלמת רותם פריפר

עוד מוסיפה ברזין "איטום של קירות, נעשה באותה צורה כמו ברצפה, לא בזפת כמו פעם אלא ביריעות ביטומניות בהלחמה. יריעות אלו הן בעצם שטיחי לבד שעשוי מזפת שמתחברים בחום, אם עושים עבודה ומוקפדת אין סיבה שלא תהיינה תוצאות מצויינות. 

המקומות המועדים לפורענות במדינת ישראל זה צד דרום מערב, שהוא הכי פגיע לגשם. אם יש לכם חלונות גדולים או מפתחים גדולים יש סיכוי גדול שהמים יזחלו בחלונות האלו. כל שנה צריך למרוח חומרי אטימה ולדאוג לגגונים שיעזרו לחסום את זעפו של הגשם."

אז אחרי שטיפלנו בבעיות בחוץ, נוכל לחשוב על החימום מבפנים ישנן דרכים שונות לחמם את הבית. "כמובן שכולם יעדיפו חימום שהוא גם יפה וגם פונקציונאלי, דרכי חימום שנסתרות מהעין, וגם אלמנטים מחממים שהופכים את החלל להרבה יותר מרשים. חימום תת רצפתי מהווה אופציה פופולרית שיותר ויותר אנשים בוחרים בה בשנים האחרונות. דרך נפלאה לחמם את החלל, להסתובב במהלך החורף עם חולצה קצרה, וליהנות מחימום שאינו מייבש. מה גם שאפשר ליישם את החימום רק בחללים ספציפיים, כמו חדרי שינה, אמבטיה וכו. חימום תת רצפתי מבוסס על שתי אופציות – מים או חשמל. האדריכלית שירה מוסקל מ"הלל אדריכלות" מסבירה  "בכל הקשור לחימום תת רצפתי מבוסס מים העלות הראשונית יחסית גבוהה, אבל הצריכה השוטפת חסכונית ונמוכה, זוהו פתרון נעים וכלכלי ומתאים בעיקר לבתים בבניה חדשה. באמצעות חימום תת רצפתי מבוסס חשמל,  לא חייבים להרוס את התשתיות, כך שהוא מתאים גם לדירות קיימות. אפשר גם  למקם אותו מתחת לפרקט – אך יש לקחת בחשבון שההוצאה החודשית גבוהה יותר. חימום תת רצפתי על בסיס חשמל יעלה כ-150 ₪ למ"ר ועל בסיס מים כ-300 ₪ למ"ר". 

עוד מסבירה מוסקל, "רוב הבתים בישראל מחוממים על ידי מזגן, שעלויות שלו אינן גבוהות בשוטף, אולם המזגן עלול לייבש את האויר. כיום קיימות מערכות מיזוג חכמות שיונקות את האוויר מלמטה והסירקולציה של האוויר טובה ואחידה יותר וכך גם לא מייבשת." 

אדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין מREMA אדריכלות" מציינת פתרונות חימום נוספים: "קמין גז– היתרון בו שהוא אלמנט מאוד יפה, תורם לחמימות הבית גם בפאן העיצובי. אם המיקום שלו מספיק מרכזי, הוא בהחלט יכול לחמם קומה שלמה. הקמין הרווח הוא קמין גז שקל לעשות בו שימוש. הוא מחמם בצורה נעימה, חימום מבוקר ונכון. האפקט של היופי משמעותי. מתאים לרוב הבתים הפרטיים, או דירות גג" מסבירה בריזילי.  "קמין ביואטנול –  הפועל  על בסיס נוזל , בערה של אש, שמחמם את הסביבה הקרובה ואינו מצריך ארובה. ישנם גם כאלה שהם פרי סטנדינג וניידים.זהו פתרון מאוד אסתטי, גם לדירות וגם לבתים לעומתו, הקמין החשמלי  נראה כמו קמין בילט אין. הבערה שלו היא חיקוי של אש אמיתית. החימום דומה למפזר חום גדול. פתרון טוב לדירות, לא יקר, ומספק  אווירה נעימה לחלל.  טווח המחירים של הקמינים הוא מאוד רחב ונע בין 20,000 ₪ ועד ל-100,000 ₪ ואפילו יותר"

האדריכל בועז שניר ממליץ למשפצים שמחפשים פתרונות חימום ביתיים על בידוד טרמי בתוך הקירות  "בידוד ששומר על החום בצורה טובה מאוד בחורף ובקיץ שומר על טמפרטורת החדר ברמה מאוד גבוהה. הבידוד יחסוך בחשמל לאורך זמן מאחר ולא תצטרכו להפעיל את המזגן באופן קבוע." דרך נוספת לחמם את החדר שאינה יקרה וכזו שגם תוסיף לפן העיצובי היא הצבת שטיח, המגע עם החומר המבודד הרך והמפנק עושה את שלו.

עיצוב פנים יוסי חיון, באדיבות MODY (סניטריה, חיפויים) ( צלם רגב כלף )

עיצוב פנים יוסי חיון, באדיבות MODY (סניטריה, חיפויים) ( צלם רגב כלף )לדברי תמיר כהן, מנכ"ל רשת "צמר שטיחים יפים" "קשת הסגנונות והחומרים מהם עשויים השטיחים כיום היא רחבה במיוחד ועל פניו כולם אידיאליים ליצירת מראה חמים. שטיחי צמר נחשבים למומלצים במיוחד היות והם מבודדים היטב חום וקור. כך למשל שטיחי קילים, על אף היותם דקים, נחשבים לבעלי יכולת בידוד מצוינת. טווח המחירים גם הוא רחב ונע בין מאות שקלים בודדים לשטיחים קטנים בגודלם ועד אלפי ועשרות אלפי שקלים לשטיחי אספנות או לשטיחים שנארגו בידי אמן".

חדרי האמבטיה דורשים התייחסות מיוחדת, חדר קפוא או מים קרים הם עניין ממש לא נעים בחודשי החורף. לדברי עדי לביא, מנהלת השיווק של חברת MODY  "מחממי המגבות צוברים תאוצה והופכים לפריט נגיש לכל בית. הוא מאפשר חימום של חלל הרחצה כולו ואף מסייע בפיזור אדים. קיימים כיום מחממים המצויידים בטכנולוגיה שאינה מייבשת את האוויר ושומרת על הלחות הקיימת בחלל, תוך מניעת היווצרות עובש וטחב בחלל הרחצה. מעבר לכך, הטכנולוגיה נחשבת לחסכונית ביותר, מה שמשפיע באופן ישיר גם על חשבון החשמל". עוד מוסיפה לביא "ניתן להציב במהלך השיפוץ  אינטרפוץ תרמוסטטי כך שהמים שיוצאים מהברז או מהמזלף יוצאים בדיוק בטמפרטורה האידיאלית שנקבעה מראש. פונקציה זו היא גם בטיחותית יותר לכם ולילדים כיוון שנמנעת כאן אופציה לכוויות ממים חמים מדי" .

הלל אדריכלות - קמין חשמלי, צלם עודד סמדר
הלל אדריכלות – קמין חשמלי, צלם עודד סמדר

מזג האוויר האפרורי ושעות החושך המוקדמות משפיעות על כמות האור גם בחללים שמטבעם נחשבים למוארים.  לדברי חיים בן זקן, מנכ"ל מחסני תאורה, מומלץ להשתמש בגופי תאורה בעלי אור חזק יותר שישווה לחלל החדר אווירה עליזה יותר, למרות האפרוריות שמקיפה אותנו."אפשר לחלק את נושא התאורה לגווני אור – חם, נטרלי או קר ובפרט בחורף ההמלצה הכנה היא לעבוד עם נורות בגוון צהוב חם (3000K) שיקנה לחלל מראה רך, נעים ועוטף. ככלל, התאורה הלבנה מומלצת רק באזורים שדורשים התמצאות ומיקוד כמו המטבח ושם לא נשנה גם בחורף את גוון התאורה כדאי לשלב גם גופי תאורה ניידים כמו עששיות, מנורות צד כדי שתוכלו להאיר בתאורה נוספת היכן שיש צורך" 

ואם כבר חשבתם שאי אפשר לשפץ בחורף, מסביר גיא נתן, סמנכ"ל השיווק במטבחי זיו " אני ממליץ על שיפוץ והחלפת מטבח דווקא בחורף, זוהי בדיוק התקופה בה תוכלו לחסוך לא מעט כסף וזמן מבלי לפגוע באיכות התוצר הסופי. בקיץ ובחופשת הפסח הקבלנים מאוד עסוקים לכן החורף הופך לנקודת זמן אסטרטגית בה עלויות השיפוץ יכולות לרדת בצורה יחסית משמעותית. בעונת החורף תוכלו להנות מזמני אספקה יותר נוחים, מחירים אטרקטיביים". 

 

תגובות

להשאיר תגובה