ברוח תקופת בין המצרים, נערך השבוע כנס שמטרתו "ליצור אחדות בקרב הציבור האמוני". על ספסל אחד ישבו: רב חרדי, רב חרד"לי, מרצה מסורתי וקצין בכיר מקרב הכיפות הסרוגות. כולם יחד קראו לאחדות: "הסיסמא שלנו, סיפר יוזם הערב: "מאמינים באחדות".
איתן אלחדז ברק
המיזם "מאמינים באחדות" נולד במשרדו של האסטרטג צביקה טרוסט שיחד עם פעיל הציבור, הרב יובל בר כליפא, יזמו ערב ייחודי מסוגו בעיר קרית אונו במטרה לאחד את המגוון הרחב של הציבור האמוני : "הרעיון מאחורי הערב שנערך 24 שעות לפני י"ז בתמוז, הוא התפיסה שאחדות מתחילה קודם כל בציבור האמוני" מסביר טרוסט. "במהלך השנה כל ציבור מתכנס לקהילות ולבתי הכנסת שלו. רצינו לשבור מחיצות. לאפשר חיבור אמיתי, אחדות מתוך ייחודיות. שכל מגזר יהיה נאמן להשקפתו אבל מתוך כבוד והכרה במעלות שקיימות במגזר האחר ולא מתוך חיפוש המגרעות שלו. אנחנו רוצים ליצור אהבת חינם כתיקון לשנאת החינם שהביאה לחורבן, האחדות היתה תמיד הנשק הסודי של עם ישראל".

הערב נפתח בתפילה חגיגית לשלום החיילים, להחזרת החטופים ולרפואת הפצועים ובנגינת הזמר איתי עמרן
הרה"ג רצון ערוסי, רב העיר קרית אונו ציין כי: "40 שנה אני רב ראשי בעיר ולא זכור לי מעמד שכזה בו הציבור מכל חלקיו מראה מחויבות לשלום ואחדות עם ישראל. זו אחת התקופות המיוחדות והמאתגרות ביותר בה אנו מצויים. תראו. אנחנו הגענו מתימן והנה חיילינו תוקפים בתימן. אנחנו מצוים במלחמה רב זירתית וגם מתנהל פה ויכוח פנימי עמוק. הבעייה אינה עצם הוויכוח אלא מכך שהוא עלול לגלוש לאיבה ולשנאה. ואסור לנו להגיע לשם".
הרב יובל בר כליפא, ראש קהילת בית כנסת 'אוהל מועד' שאירח את הכנס אמר בפתח דבריו : "כולנו נמצאים כאן, דתיים, חילונים ומסורתיים וחרדים. כולנו תחת כיפה אחת. הדבר המאחד את כולנו כאן זה מורשת ישראל. הערב הזה הוא לזכרו של אל"מ אסף חממי גיבור ישראל. אנחנו בתקופה שבה אנו מחויבים להיות מאוחדים. זהו צו השעה".
עוד דיבר בערב אליו הגיעו רבים שמילאו את בית הכנסת, שליח חב"ד המקומי בשכונת עבר הירדן, הרב יוחנן טביביאן סיפר על כך "שבכל פעם כאשר אנו מסתכלים על האחר אנחנו יכולים להבין משהו מהצורך הפנימי שלו. זו גם המשמעות של להיות 'שליח'. לכן כל מפגש עם אדם אחר טומן בחובו את היכולת להאיר. אני מזכיר לכולם שאנחנו בימי בין המצרים תקופה בה בית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם. לכן עלינו לגלות אהבה שהיא למעלה מטעם ודעת. לראות את הטוב שקיים בכל אחד".
אחריו עלה לדבר הרב פנחס תורג'מן רב תנועת 'מעיינות', גרעין תורני מקומי :"נניח שמחר נצליח להרוג את כל מחבלי חמאס הרי שיגידו שעדיין נשאר הרעיון. ולכן אני אומר ש'הסוס צריך להיות מוכן למלחמה והתשועה להשם יתברך". אנחנו נעשה את המאמץ והיתר בידי שמיים. שבתקופת אחאב לא היו נפגעים בקרב העם ואילו אצל דוד המלך צר לי לומר אך גם לו היה 'שבעה באוקטובר' שטבחו בילדים ובנשים. ההבדל הוא שהיה 'אחדות' בתקופת אחאב והגמרא אומרת לנו: 'אין כלי מחזיק ברכה – אלא השלום".
המרצה והמזרחן אליהו יוסיאן נתן הרצאה לקהל שעסקה רבות בשאלת החיבור של העם היהודי תחת נושא 'הזהות היהודית' "שחיברה אנשים ממקומות שונים, עם שפות שונות, בתקופות שונות ותחת משטרים שונים". ויוסיאן מוסיף : "האחדות שלנו לא מגיעה מבג"צ, או תרבות בילויים יפים משותפים למרות שאני לא פוסל, אבל העיקר זה 'זהות יהודית'.



אורח מכובד אחר שהגיע להרצות באותו הערב היה תא"ל עופר וינטר שמצוי רגע לפני פרישה מהצבא. כזכור תא"ל וינטר עלה לכותרות בימי 'צוק איתן' כאשר חיבר 'פקודת יום' כשהיה מפקד חטיבת גבעתי בה כתב בין השאר: "ההיסטוריה בחרה בנו, להיות בחוד החנית של הלחימה באויב הטרוריסטי העזתי. אשר מחרף מנאץ ומגדף, אלוקי מערכות ישראל". באותם ימים דבריו שהיום היו מתקבלים כלאחר יד, עוררו אז סערה. בהרצאה התייחס וינטר גם לעניין זה: "אני רוצה לדבר על נקודת אור נוספת במלחמה הזאת: על האמת. האמת סופה לנצח. לפני עשר שנים אני מקריא לחיילים שלי את המכתב ובאמת זאת שפה שבמהלך השירות שלי לא כתבתי כך. היו לי חיילים מכל שדרות החברה. אבל מה לעשות אני אומר כל בוקר 'שיוויתי השם לנגדי תמיד'. שכתבתי זאת אז, חטפתי על זה הרבה. ברוך השם אני לוקח זאת באהבה גדולה. והנה האמת סופה לנצח ואני רואה את החיילים היום שנכנסים לעזה בכל יחידה מרימים עיניים לשמיים וזועקים לקב"ה שיעזור לנו לנצח. והנה אני רוצה להראות לכם את המכתב הזה ותראו מה כתבתי בסוף שלו: "יחד ורק יחד ננצח' והנה היום זה כתוב בכל מקום. וזה המסר שלי לכולם – יחד ובאהבה ננצח".