נטלי פרוז חלמה על קריירה במחול כאשר התקבלה ללהקה של אייקון הריקוד מרתה גראם. תאונת דרכים טרגית בניו יורק קטעה את חלומה. אך במהלך טיול ניחומים באוסטריה היא גילתה את "המוזיקה המלאכית" של נגינת המסור תחום אזוטרי בן 300 שנים שפרוז התאהבה בו. כיום היא נחשבת לנגנית המסור המובילה בעולם כשהיא ייסדה את פסטיבל המסור בניו יורק, ניגנה לתוכנית טלויזיה של רשת HBO, סרטי קולנוע ומפרסמת מאמרים בעיתונים המובילים בעולם. פגשנו אותה בסוף השבוע בביקורה בישראל
מי שיגיע במקרה לביתה של נטלי פרוז בניו יורק יוכה תחילה בתדהמה לנכוח עשרות המסורים בגדלים וצבעים שונים שתלויים לה על קירות הבית. אז אפשר להירגע. המסורים הללו משמשים אותה לא כחוטבת עצים או דברים יותר קריפים. פרוז היא המומחית מספר אחת בעולם בתחום הנישתי של 'נגינת מסור'. עיתוני ניו יורק כבר הדביקו לה את הכינוי " "Saw Ladyוהיא נחשבת כמי שהמציאה מחדש את תחום הנגינה הזה בעל היסטוריה של 300 מאות שנה.
לישראל היא הגיעה מניו יורק שם היא חייה למופע יוצא-דופן שהתקיים בסטודיו אנט, עם אנסמבל סירנות והפסנתרן אייל באט שנזכר איך גם הוא ביקר בביתה "ראיתי את כל המסורים שתלויים ומיד אמרתי לה 'תוציאי דף תווים' ונכתוב לך מוזיקה".
איך מגיעים לתחום הזה ?
"זה לא בדיוק משהו מהסוג שהורים שולחים את הילדים שלהם לנגן בקונסרבטוריון" מסבירה בחיוך פרוז "בדרך כלל זה משהו שאתה רואה או נתקל בו ואז זה תופס אותך". כזה בדיוק היה המקרה של פרוז. כאשר לפני שלושים שנה נתקלה בנגינת המסור בוינה. אבל שום דבר במסלול חייה לא הכין אותה לכך שהיא תהפוך למאסטרית בתחום. פרוז גדלה ולמדה בגבעתיים. אחרי הצבא היא הגשימה חלום והתקבלה לקבוצת המחול המודרני של מרתה גרהאם. התפנית הדרמתית בחייה התרחשה כאשר חזרה מלינקולן סנטר ונהג מונית דרס אותה "עמוד השדרה שלי ספג נזק בלתי הפיך" היא מספרת על התקופה בה היא הייתה שבר כלי פיזי ומנטלי "הורי שרצו לנחם אותי לקחו אותי להופעה בוינה". שם במסגרת פסטיבל תיירותי היא שמעה לראשונה בחייה את נגינת המסור וזו הייתה בהחלט אהבה משמיעה ראשונה "נדלקתי על זה כי זה מאוד ויזואלי. אחד הכלים היחידים שכאשר מנגנים בו לא רק הקשת זזה אלא כל הכלי. זה פיזי, זה ויזואלי וזה כמו ריקוד".

כשחזרה לארץ היא חיפשה מי יכול ללמד אותה ולא מצאה אחד כזה "אז בעצם החלטתי שאני ילמד את עצמי" היא נזכרת "זה יצא טוב מכיוון שלא ידעתי למשל שבנגינת מסור צריך 'לגלוש' כל הזמן מצליל לצליל. אני רציתי לנגן כמו שמנגנים בחליל או בכינור אז המצאתי טכניקה שבה אני מכופפת את המסור לא רק למעלה ולמטה אלא גם באלכסון בו זמנית. וזה נותן לי את האפשרות לעבור מצליל לצליל בחדות. אז מעז יצא מתוק ומלחינים כמו אייל בהט שמחו מכיוון שניתן לכתוב למסור דברים רציניים.
נגינת מסור החלה לפני כ 300 שנים בכמה ארצות במקביל "התחילו עם זה חוטבי עצים" מסבירה פרוז שגם הפכה לחוקרת עצמאית של התחום "כנראה שבאחת הפעמים שחוטבי העצים עסקו במלאה ניתקה חתיכת עץ מהגזע ונפלה על המסור ויצא רעש מיוחד. אז אמרו למה שלא נעשה את זה בכוונה".
פרוז ייסדה לפני שנים את פסטיבל המסור הבינלאומי. היא לוקחת חלק בקידום מוזיקלי של נגני רחוב ואף הפכה לשופטת בתחרויות נגינת רחוב. היא זכתה בפרסים יוקרתיים על נגינתה ניגנה עבור פרסומות ובאולמות הכי נחשבים והיא מנגנת באופן קבוע בתחנות הסאבוויי. היא יוצרת מוזיקה ללא מעט סרטים בניהם 'דאמי' של אדריאן ברודי. לסרט בכיכובו של ריצ'ארד גיר. לסדרה תיעודית של HBO ולסרטה של פורינה טיץ Caihong City בארץ השתתפה בנגינה בפסקול הסרט הישראלי 'חוטים' וניגנה בשירה של רונה קינן 'בלאק טייגר'.

פסקול הסרט הכי מוכר שנעשה בנגינת מסור היה 'קן הקוקיה' (1975) בארץ יש עשרות בודדות של נגני מסור "זה בהחלט תחום שרק הולך וגדל ולא מעט צעירים אוהבים להכניס את זה ללהקות שלהם". פרוז גילתה במהלך מחקרה כי עם קום המדינה "זה רופא מירושלים שהיא מנגן על מסור ויש אפילו הקלטות שלו מנגן מתחילת ימי שידורי הרדיו של קול ישראל".
פרוז בנוסף לנגינת המסור מומחית לכלים ייחודיים נוספים ביניהם פעמוני פרות אירופאים ואמריקאים, פעמוני יד אנגלים, פעמוני ארבע ביד, נבל זכוכית וטרמין "מעתה שתצפו בקן הקוקיה תקשיבו טוב טוב לפסקול".















