מחפש תשובה

אריסטו רסטה על המבוא לתולדות הבלוף.

אוי.. כמה שרציתי לכתוב על בוא הקיץ ,עם הגלידה, המדוזות והפלישה הממשמשת ובאה מכיוון נורמנדי, שלא לדבר על “מחאת הפטמות” שמשתוללת בפייסבוק ושאמן במהרה בימינו תתחיל להשתולל גם ברחובות. זה כל כך הרבה יותר עדיף משידור חוזר של “צוק איתן” שהשתולל בכל ערוצי הטלוויזיה בשבוע האחרון.

 אבל במקום לדבר על “העולם הורוד” שמתרוצץ בראש שלי עכשיו, אאלץ לדבר אתכם על משהו אחר לגמרי. כן כן.. תקראו לי נודניק , תגידו שאני נשמע כמו תקליט שבור ושיש לי רק דבר אחד בראש , אם כי יאמר להגנתי שכל סטודנט לפסיכולוגיה שנה א’ יוכל להגיד לכם מקריאת הפסקה הקודמת  שבאמת “יש לי רק דבר אחד בראש”. אבל לצערי ולצערכם זהו לא העניין שעליו אני עומד לדבר איתכם כרגע.  שקרים רבותיי..שקרים!

ברוכים הבאים לקורס “מבוא לתורת השקר: מתודולוגיות וקווים לדמותו”. זהו קורס מיוחד בנושא שקרים שבו תלמדו: שלשקר אומנם אין רגליים. אבל ידיים שמשרטטות אותו ביד אמן, יש גם יש.

נתחיל עם קביעתו של בנימין דיז’ראלי שאמר שישנם שלושה סוגים של שקרים בעולמנו “שקרים, שקרים נבזיים, וסטטיסטיקה”. הבה בעקבות דיז’ראלי ננסה לאפיין אותם. הראשונים הם שקרים שכולנו מספרים כמו “אמא אני חולה ולא יכול ללכת לבית ספר”, “אדוני השוטר, נשבע לך, ששתיתי רק בירה אחת”,או “כן מותק, בטח ששמתי קונדום”. טוב .. המשפט האחרון כבר נע על הגבול האפור בין שקר לשקר נבזי.

 שקרים נבזיים הם כאלו שאנו משקרים כדי לפגוע באחרים ,או להבדיל, להסתיר בגידה גדולה באמון שהשקר ,באופן אירוני, הוא שיאה של פגיעה\בגידה זו.

 אבל ישנם אנשים, בדרך כלל פוליטיקאים או אנשי ממון, שנבזיות לא מספיקה להם כנראה. ולכן כשהם משקרים הם משתמשים בצורת השקר הבזויה והמתוחכמת מכולם: הסטטיסטיקה.

הבעיה עם סטטיסטיקה ,ובעיקר עם סטטיסטיקה השוואתית, היא שאתה יכול לקבוע את התוצאות עוד בטרם התחיל המשחק ולגרום לשקר להשמע כאמת בדוקה. האלמנט המרושע בסטטיסטיקה הינו שהיא כופה את עצמה על האדם התמים כאמת שאין עליה עוררין. לדוגמה, ניקח את ההשוואה שעשו השר שטייניץ וחברות הגז למחיר הגז שאנחנו אזרחי ישראל נשלם לעומת מדינות אחרות. והפלא ופלא המחיר הוא אפילו טיפה מתחת למחיר הממוצע. אבל לפני שאתם פותחים בקבוקי שמפנייה ויוצאים לחגוג ברחובות, בואו ונבדוק את הנתונים קצת יותר מקרוב.

 ההשוואה הייתה בין ישראל לבין מדינות שלא כולם מייצרות גז. ואפילו אם נשווה את ישראל למדינות שכן מייצרות גז, נגלה שלרוב המדינות האלו אין הוצאות בטחון במיליארדים על מנת להגן על שדות הגז. לעומת זאת, כמעט לכולם יש הוצאות הפקה ושינוע גדולות (הגיוני. ישראל מדינה קטנה. לכן לא צריך להניח ולתחזק אלפי קילומטרים של צינורות גז). אז כמה  באמת עולה הגז?

אבל עזבו סטטיסטיקה. אתם בטח חושבים שאתם חיים בדמוקרטיה. אז זהו שאתם טועים. אנו חיים במה שנקרא “ממשל של נציגים”. זאת אומרת שנציגי הממשל נבחרים אומנם בצורה דמוקרטית. אך מרגע בחירתם מוסמכים לקבל החלטות בשם הכלל עד לבחירות הבאות. באתונה העתיקה מקום הולדתו של המשטר הדמוקרטי אומנם בחרו נציגים שטיפלו בהחלטות היום יום, אבל כל החלטה הרת גורל, או חשובה, התקבלה במשאל עם. שיטה זו נהוגה גם היום בארצות שונות לגבי החלטות חשובות. משאלי עם שונים נערכו בעשרים שנה האחרונות בארצות כגון: אנגליה, שוויץ וסקוטלנד, כשאת הדוגמה האחרונה סיפקו היוונים רק לפני שבוע. אפילו לאמריקאים יש משאלי עם לגבי כל מיני החלטות כל פעם שיש בחירות במדינות השונות. לכן, לדוגמה, מריחואנה חוקית בחלקים מסויימים בארה”ב ובחלקים מסויימים לא.

ומה אצל ה”דמוקרטיה היחידה במזרח התיכון” שאת ראש הממשלה שלה ,המשחק כבר שנים בכשרון את פינוקיו, כבר מזמן בלע הלוויתן.

ולכן אני מציע לקיים ‘משאל עם’ בנושא הגז ובמקום כל הסטטיסטיקות ,המתמטיקות והמתווים המסובכים שנועדו לסמא את עיני העם. במשאל תהיה ,כמו במבחן אמריקאי, שאלה פשוטה והיא:

מהו המחיר שאזרחי ישראל צריכים לשלם על הגז?

1) עשר דולר.

2) 5  דולר.

3) 3  דולר.

4) 0 דולר.

שמעתי שמישהו פתח דף פייסבוק סאטירי בשם: יצחק תשובה. שבו הוא מבטיח ,בשם תשובה, להחזיר חלק מהכסף לעם ולהגריל עשר מיליון שקל לכל מי שיעשה לייק ויכתוב “תשובה”thank you .  אני מציע שכל אשפי האינטרנט יפתחו דף פייסבוק עם משאל העם שהצעתי פה. ואני מבטיח ,שבלי הגרלה, כולנו נרוויח מיליונים ,אם לא מיליארדים, מהעניין. אז תעשו לייק ואני מציע שבמקום הthank”” אתם יכולים לכתוב מילה אחרת לתשובה. מילה בעלת ארבע  אותיות שגם היא ,דרך אגב, נגמרת עם K.

הערה קטנה לסדר

חבר הכנסת ,ינון מגל, פרסם איזה פוסט  שבו הוא תוהה מה האיסלאם תרם לעולם במאתיים שנה האחרונות. אומנם במאתיים שנה האחרונות ,בעיקר בגלל הקולוניאליזם האירופאי, תרומתם הייתה מועטה. אבל אתם יודעים מה אומרים: זאת לא הכמות אלא האיכות שחשובה. כי לפני אלף שנים לערך תרם האיסלאם (בעזרת ההודים) את התרומה המשמעותית ביותר במתמטיקה מאז המצאת המתמטיקה. ותרומה זו היא המספר אפס. (שדרך אגב המילה העברית “מספר” היא נגזרת אטימולוגית ממשמעותה של המילה “אפס” בערבית “סיפר”). האפס ,שמסורתית נחשב ,כממלא מקום, תפס את מקומו לאחר כבוד כמספר בפני עצמו. ובכך נתן לנו את הגיאומטריה האנליטית וכל התקדמות מתמטית עד ימנו לא הייתה מתרחשת בלעדיו. והסיבה שאני מספר לכם את הסיפור הקטן הזה על ההיסטוריה של המתמטיקה היא בגלל שישנם כל מיני אפסים שממלאים מקום בכנסת שפשוט שכחו מאיפה הם באו.

תגובות

להשאיר תגובה