טיפים לבחירת ספר ילדים לגיל הרך

אין ספק שחשיפת ילדים לספרים עוד מהגיל הרך תורמת רבות להתפתחותם. ואולם, כדי לייצר חוויה חיובית ומהנה יש לבחור את הספרים באופן מושכל לפי למספר היבטים עיקריים. בואו לקרוא איך בוחרים נכון ספר לילדכם.

בין החוקרים ובעלי המקצוע שוררת תמימות דעים לגבי חשיבות הספרים לילדים עוד מהגיל הרך, הן מהבחינה הקוגניטיבית והן מהבחינה הרגשית. בין היתר, הקראת ספרים על ידי מבוגרים תורמת להעשרת אוצר המילים של הילדים, מפתחת רגישות לסובב אותם ומבססת ידע אודות העולם שבחוץ – החל בחפצים ועד לתופעות טבע. כמו כן, פעולת ההקראה כרוכה באינטראקציה חיובית בין המבוגר לילד, אשר הספר מתווך אותה, ולכן היא תורמת רבות לביסוס הקשר, לביטחון בעולם המבוגרים, ולפיתוח של יכולות חברותיות. מלבד זאת, ספרים מציגים ודנים באופן עקיף בחוויות רגשיות ובבעיות שהילד מתמודד איתן, ויוצרים מסגרת בטוחה לעיבוד רגשי ומציאת פתרונות.

המרכיב הבסיסי שמאפשר כל זאת הוא החוויה החיובית שנוצרת בעת ההקראה, וכאן יש מקום מרכזי לבחירת ספר הולם. הטיפים הבאים יסייעו לכם לעשות זאת בהצלחה.

טיפ ראשון: התאמה לגיל

מטבע הדברים, יש להתאים את הספר, רמתו ותכניו לגילו של ילדכם. בגיל הרך בכל כמה חודשים משתנה רמת ההתפתחות של הפעוט, ולכן חשוב להתאים את הספר לרמה העכשווית והעתידית שלו. לגילאי שנתיים (פלוס מינוס) מתאימים ספרים עם ציורים ותמונות מעולמם של הילדים; דמויות אנושיות, חפצים ובעלי חיים מוכרים. עדיף שהתמונות יהיו צבעוניות וברורות (דומות למראה האמיתי), ומומלץ לבחור ספר עם דפים קשיחים שלא ייהרסו מקימוטים, נשיכות ונפילות. מגיל שנתיים וחצי והלאה אפשר כבר לבחור ספר עם סיפור/עלילה קלילה. מומלץ שיהיה זה סיפור עם קטע שחוזר על עצמו כמו פזמון, ובכל דף מעט מלל וציור גדול ומושך את העין.

 כמובן, ככל שהגיל עולה הילד יקלוט סיפורים יותר ארוכים ומורכבים. יחד עם זאת, בגיל הרך מומלץ שלא להרבות בסיפורים מפחידים או עצובים. לאחרונה יצאו מספר ספרים שמסייעים לילדים בעיבוד רגשות כמו כעס, קנאה, אהבה, געגוע וכדומה, והדבר בהחלט מומלץ.

טיפ שני: חוויה ישירה

אמנם פעוטות בגיל הרך אינם קוראים, אבל המגע הישיר והדפדוף בספר יוצרים חוויה נעימה ותחושת דמיון לגדולים, וכן יוצרים גירוי חיובי לקראת רכישת מיומנות הקריאה בשלב הבא. התאימו להם ספר שנוח להחזיק ולדפדף בו – גדול (לא מאוד), צבעוני, עם דפים חזקים וקשיחים.

 טיפ שלישי: עלילה ותוכן

כולנו אוהבים להקשיב לסיפור טוב, גם הילדים ואפילו הפעוטות. ישנם שני סוגי תכנים לספרי הגיל הרך ושניהם טובים, כך שכדאי לשלב ביניהם ובעיקר להתאים לפי נטיות הילד. הסוג הראשון הוא ספרי העשרה על גוף האדם, בעלי חיים, חפצי הבית ועוד. כשמם כן הם, מעשירים את עולמו של הילד ומסייעים לו להבין טוב יותר את העולם שסביבו. כאן חשוב מאוד לבחור ספר שתואם את מצבו ההתפתחותי והקוגניטיבי של הילד, ושאין בו עומס מילים וטקסטים שאינם רלוונטיים עבורו (לעיתים הספר נועד להרשים את ההורים ולאו דווקא מותאם לילדים).

הסוג השני הוא סיפורים עלילתיים – ישנם סיפורים שנועדו לשעשע וישנם שנועדו להחדיר מסרים רגשיים, חינוכיים וכדומה. גם כאן, שני הסוגים טובים וכדאי לשלב ביניהם, אך חשוב לשים לב שהמסר הולם את תפיסתכם החינוכית, ובנוסף שאינו "משתלט" על הסיפור. דרך אגב, ישנם ספרים שמבוססים על השלכה, כלומר הסיפור נסוב על חיות או צמחים אך משקף את עולמם של בני האדם וילדים בפרט. זהו ז'אנר מוצלח בדרך כלל, ופעמים רבות דווקא סיפור כזה חודר יותר אל הילד ויוצר אצלו את הגירוי להעברה מעולם הסיפור לעולמו שלו.

 טיפ רביעי: טקסטים

לפעמים נמצא ספר מדהים שמושך את הילד בצבעוניות, בגודל ובנוחות, אבל הטקסטים כבדים ולא מתאימים. במקרה כזה שווה לשקול את היתרונות לעומת החסרונות. מכיוון שילד עד גיל 5 אינו קורא בעצמו הוא יכול ליהנות מהספר בעוד ההורה יכול להתאים ולשנות את הטקסט לפי הבנתו. הדבר אמנם לא מתאים לכל הורה אבל שווה לקחת את האפשרות הזו בחשבון. זוהי סיטואציה שכיחה בעיקר עם ספר שמחברו מגיע ממגזר תרבותי שונה משלכם, למשל מתורגם מחו"ל, או דתי/חרדי/חילוני וכדומה. לפעמים, כאמור, שווה לא לוותר על ספר מוצלח וליצור התאמה בסיפור ע"י ההורה המספר.

טיפ חמישי: יהדות

הורים רבים רוצים להעניק לילד כבר מהגיל הרך העשרה וידע בתפילה, פרשת שבוע, חגים ועוד. ההיצע בתחום זה גדול ומגוון ומשתנה כמובן לפי הרקע התרבותי והדתי של המחבר. מומלץ לבחור ספרים שיתאימו לילדיכם ולתפיסתכם על פי הטיפים שלעיל. זאת בנוסף למספר דגשים ייחודיים ובהם מידת האותנטיות – ישנם ספרים שמציגים את הצד הפולקלוריסטי או ההומוריסטי של החגים או פרשת השבוע על חשבון התוכן והדיוק, ויש שמקפידים להנגיש את התכנים לעולמם של הילדים בלי לוותר על הפרטים והדיוק. יש שמדגישים את היראה והקדושה ויש שמדגישים את החוויה וקרבתה לעולמו של הילד. רצוי לעלעל, להתרשם ולהחליט מה מתאים לכם, ועם זאת יעניין וירגש את ילדיכם.

מגוון עשיר ומיוחד של ספרים מתאימים לגיל הרך תוכלו לראות ולהזמין דרך האתר "יש כאן ספר בשבילך", השייך לחנות הידועה ספרי קדומים. לצוות החנות נסיון רב בשיווק התאמה ומכירה של ספרים לגנים ספריות וליחידים במחירים מעולים. עוד פרטים טיפים וייעוץ  לרכישת על בחירת ספרים לילדים בכל הגילאים וכן סיוע בהקמת ספרייה מגוונת ומרתקת אפשר לקבל בטלפון 052-3121097. במייל [email protected]

או בפנייה לדף הפייסבוק של "ספרי קדומים"

ניתן גם להגיע לחנות שלנו מפה ושעות פתיחה – הקלידו בגוגל "ספרי קדומים"

 

תגובות

להשאיר תגובה