בשנים האחרונות כמות העסקים הקטנים בישראל גדלה באופן עקבי, אך רבים מהם נסגרים, חלקם כבר בשנה הראשונה לקיומם. יתירה מכך, ההערכה המקצועית היא שאחד מכל 3 עסקים שנפתחו יסגור את שעריו בתוך 5 שנים ורק אחוזים מעטים ישרדו 3 עשורים ויותר. למה זה קורה? ומה ניתן לעשות כדי לממש את החלום?
בסקר שנערך ע" הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מטעם משרד הכלכלה והתעשייה, עלה כי מעל רבע מהעסקים שוקלים לסגור את העסק לצמיתות וכי מצבם של עסקים רבים בישראל אינו יציב. מצב זה נובע, בין היתר, מרגישותם של עסקים קטנים לתנודות השוק, מהעדר ניסיון עסקי של היזמים והעדר עתודות להתמודדות עם תקופות שפל.
כמו כן, מציינים עסקים קטנים כי יש להם בעיות בתזרים המזומנים וכי הם מתקשים לאתר מקורות מימון להרחבת פעילותם העסקית. חסמים נוספים שעלו מן הסקר הם: קשיים במציאת לקוחות, תחרות קשה, אי זמינות של כוח עבודה מיומן, וחסר של מיומנויות ניהול בקרב בעלי העסקים.
מאחורי כל העסקים האלה עומדים אנשים חדורי מוטיבציה, יוזמה וחזון, שניסו לפצח את הנוסחה ולבנות לעצמם עסק משגשג. אותם אנשים, שפתחו עסק על סמך תחושות וחלומות, בלי ללמוד את הדברים עד הסוף, מוצאים עצמם בקשיים, אך ככל שעסק קטן יותר, מצטמצמת היכולת שלו להחזיק צוות מנהלים עם מגוון ההתמחויות הנדרשות לפיתוח העסק. ברור לכל שהם לא יוכלו לעשות זאת לבדם, לאור משאביהם המוגבלים, חוסר הידע והניסיון, מחנק האשראי והסביבה העסקית התחרותית, אשר מקשים עליהם לשרוד אפילו בשנים הראשונות לקיומם.
מציאות זו מחייבת את עשרות אלפי העסקים אשר נפתחים מדי שנה בשנה בישראל להסתייע ביד מקצועית ומכוונת, שתוביל אותם להצלחה עסקית. הפתרון לאותם עסקים הוא איש מקצוע ברמה גבוהה אשר מלווה את בעל העסק, כך שהעסק נהנה מיועץ עסקי מקצועי שיכול לקדם את העסק, מצד אחד, ומעלות סבירה שכל עסק יכול לעמוד בה, מצד שני.
בעידן הנוכחי – נוכח התחרות גבוהה בשוק, שינויים טכנולוגיים, אמצעי תקשורת חדשים, וכלי שיווק ופרסום חדשים – הולך ומתפתח מקצוע הייעוץ העסקי. למקצוע זה יש אופקי פעילות נרחבים ומשתלמים, גם מעבר לייעוץ העסקי – הוא מיועד גם למבקשים לפתוח עסק, לעסקים קיימים, לעסקים שחסר להם יֶדע מקצועי בתחום ספציפי, למנהלים הזקוקים לתמיכה מקצועית, וכן לעסקים מצליחים שרוצים להצליח יותר.
בנוסף לכך, ניכרת מגמה מתפתחת של יזמים ובעלי עסקים המחליטים לרכוש לעצמם את הידע הנדרש ובוחרים בלמידה עצמית לטובת העצמת מיומנויות הניהול שלהם והצמחת העסק שהם מנהלים. יזמים אלה צמאים לידע מקצועי ומהימן אשר ייתן בידיהם את הכלים המקצועיים להשגת ההצלחה העסקית עליה חלמו ואליה שאפו.
ומהם אותם כלים מקצועיים שיכולים לסייע בהגשמת החלום, אם באמצעות יועץ עסקי ואם בלמידה עצמית? מהו סוד ההצלחה העסקית? נוכל להתייחס כאן לכמה נקודות:
כאשר ליזם יש רעיון עסקי, ולו גולמי, עליו לבחון אותו בעיניים מקצועיות ולחשוב מחוץ לקופסה על כל ההיבטים הרלוונטיים לפני פתיחתו של העסק. זה נכון גם כאשר מדובר בעסק כבר חי ונושם שמתקשה לשרוד, או בעסק פעיל ומצליח שרוצה להתפתח יותר ולפרוץ דרך. בכל אחת מהסיטואציות שלהלן, נדרש בעל העסק או היזם לשאול את השאלות הנכונות, כגון:
מי קהל היעד שלי?
- מהו הצורך של השוק שאין לו מענה זמין?
- מה הציעו יזמים אחרים לצרכים דומים?
- מהו הערך המוסף שהעסק שלי יכול לתת?
- מהו היתרון היחסי של הרעיון העסקי?
לאחר מכן, גם אם התשובות ברורות וטובות, הדרך עדיין סלולה לחשיבה נוספת על היבטים כמו: רמת ההשקעה הנדרשת, מקורות מימון, הערכת הכנסה ריאלית, תרחישי הצלחה וכישלון, נקודות מבחן וסיכונים, ועוד.
לסיכום, בניה נכונה של תכנית עסקית, חשיבה על כיוונים של פיתוח עסקי, בניית תכנית שיווק ומכירות – כל אלה הם רק חלק מהכלים שבעל עסק צריך ויכול להקנות לעצמו, אם באמצעות יועץ עסקי שיציע לו יד מקצועית מכוונת ואם באמצעות רכישת ידע ולמידה אישית.
הכותבת היא ד"ר אורלי רדליך – "מכון רדליך"









