מחדרה במוסד הפסיכיאטרי בטוקיו כבשה יאיוי קוסאמה (92) את פסגת האומנות העולמית והפכה לאמנית המתויגת ביותר ברשת. האסתטיקה המהפנטת של ‘חדרי האינסוף’ והציורים הפסיכדליים שיצרה קנו לה מעמד של אייקון אומנותי וכמי שמבטאת את רוח הדור. באמצע החודש תיפתח תערוכת ענק שלה במוזיאון ת”א ו 40 אלף כרטיסים אזלו תוך ימים : “היא הפכה לפופולרית בגלל תרבות ‘הסלפי” מספרת מבקרת האמנות גילי סיטון 

אחת התערוכות המעניינות והצבעוניות בעולם נחתה בישראל והגיעה למוזיאון תל אביב לאמנות. מדובר בתערוכה פרי יצירתה של האמנית היפנית יאיוי קוסאמה שיצירתה מוכרת כבר משנות השישים אך רק בעשור האחרון היא הפכה לפופולרית לא מעט בגלל האסתטיקה הפסיכדלית של העבודות שלה “יאיו קוסאמה יש לה קריירה ארוכה” מסבירה מבקרת האמנות והעורכת של אתר  ARToday גילי סיטון “אבל היא יותר מוכרת כיום מכיוון שהפסלים שלה והעבודות האחרות משמשות כרקע פופולרי לצילומי ‘סלפי’ ולדימויים ויראליים. 

בשנות התשעים לחייה הפכה קוסאמה לסלבריטאית, בעיקר בעשור האחרון, בזכות הופעתה הבלתי נשכחת והאסתטיקה של יצירותיה, המתאימה מאין כמוה לרוח הדור. היא האמנית המתויגת ביותר ברשתות החברתיות ומאות אלפי אנשים ברחבי העולם מצלמים את עצמם בסביבות הייחודיות שקוסאמה יוצרת ומשתפים את תמונותיהם ברשתות החברתיות תחת האשטגים כגון YayoiKusama# או InfiniteKusama# . היא ידועה בשיתופי פעולה מסחריים שהיא יוצרת עם מותגי יוקרה, בהם עם לואי ויטון ב-2012, שהגדיל דרמטית את המודעות ליצירתה והנרטיב האישי שלה.

פרט ביוגרפי שיש לשער תרם רבות להפיכה לסוג של אייקון אומנות הוא העובדה שלפני יותר מארבעים שנה היא החליטה לאשפז את עצמה במוסד פסיכיאטרי ולקום כל בוקר וללכת ליצור בסטודיו שלה. ביפן היא כבר נכס תרבות שאף הוקם מוזיאון לכבודה “האתגר הנפשי שקוסאמה מתמודדת איתו הפך לחלק מהעשייה האומנותית שלה” אומרת סיטון “ההפרעה שממנה היא סובלת משמשת אותה כמקור להשראה אומנותית. צריך לזכור שהרבה אמנית ואמניות ברחבי העולם התמודדו עם קשיים נפשיים כאלו ואחרים וגם זה צריך לומר שיש היום טרנד של לשים את הסיפור האישי בפרונט כדי לייצר איזה באז”.

בשנות ילדותה היא לא ליקקה דבש בלשון המעטה והיא מספרת שאמא הייתה קורעת את עבודות האמנות שלה וכנראה שהיא גם חוותה ממנה התעללות. את אביה היא עוד יותר לא סובלת ״אני לא אוהבת סקס, הייתה לי אובססיה לסקס. כשהייתי קטנה ראיתי את אבי עם מאהבות שהיו לו. אמא שלי הייתה שולחת אותי לרגל אחריו. לא רציתי לקיים יחסי מין במשך שנים עם אף אחד.״

בגיל עשר היא סיפרה שהיא החלה לחוות הזיות ‘חיות’ בהם צצו מולה חזיונות של “הילה של אור וקווים צפופים” אותם דימויים ישמשו כמוטיב ששזור לאורך יצירתה. מאוחר יותר היא הובחנה עם הפרעה דיסוציאטיבית והפכה לאמנית אוונגרית שמזוהה עם זרם הפופ ארט

עבודותיה מוצגות במוזיאונים מובילים, בגלריות ובמרחבים ציבוריים ברחבי העולם, וזוכות לחשיפה וסיקור נרחב. רטרוספקטיבה של עבודותיה נדדה בשנים 2011 ו-2012 בין מוסדות מובילים בעולם, בהם מוזיאון וויטני בניו-יורק, טייט מודרן בלונדון, מרכז ז’ורז’ פומפידו בפריז ומוזיאון ריינה סופיה במדריד. בנוסף, הציגה תערוכות יחיד גדולות במדינות רבות  בהן מקסיקו, ברזיל, דרום קוריאה, טייוואן וצ’ילה. בשבע השנים האחרונות עמדו בתור למעלה מחמישה מיליון מבקרים במוזיאונים שונים בעולם על מנת לחזות ביצירתה (ולהצטלם עמה). 

מנכ”לית מוזיאון תל אביב לאמנות, טניה כהן-עוזיאלי : “אנחנו גאים לארח את תערוכתה המקיפה של יאיוי קוסאמה, במיוחד עכשיו בתקופה שלאחר מגפת הקורונה, בה נראה שהקהל הישראלי צמא לחוויות מרגשות ואיכותיות”.

 אוצרת התערוכה, סוזן לנדאו: “יצירתה של יאיוי קוסאמה – אמנית בת 92, המלהיבה מיליוני מבקרים בכל העולם – חובקת רישום, ציור, פיסול, מיצב, מיצג, קולנוע ואופנה, במכלול רב עוצמה מהפנט ומרתק, מרשים ומהנה בו זמנית. הצגת התערוכה שלה במוזיאון תל אביב לאמנות, היא ללא ספק אירוע חד-פעמי והיסטורי.”

תגובות

להשאיר תגובה