הדבר הכי מעניין וחשוב שצריך לדעת על טוני ריי הוא שהוא ישראלי גאה. למרות המבטא הכבד שלא עוזב, הוא חי בארץ כבר כמעט 50 שנים. בימים אלה הוא משחרר את אלבומו התשיעי "אוהב להיות שחור", המתאר את המציאות במדינה, וחושף: "ישראל לא הייתה אהבה ממבט ראשון". ראיון אחד על אחד עם חלוץ מוסיקת הרגאיי בישראל.

אגדת הרגאיי הישראלית-ג'מאייקנית, טוני ריי, אוטוטו בן 70, מחלוצי מוסיקת הרגאיי בישראל. מאז החל פעילותו טוני לא נח לרגע. בימים אלה חוגג 50 שנות קריירה מצליחה ומציין 35 שנים לאלבום הרגאיי הראשון בישראל "תן לי רגאיי". שיריו "שמנמנה" , "שוק הכרמל" ו"קוסקוס חום"  כבר ממזמן נכנסו לפנתיאון הישראלי ובימים אלה הוא משחרר את אלבומו התשיעי "אוהב להיות שחור".

הוא כאן 50 שנים אבל זו לא הייתה אהבה ממבט ראשון, "הגענו לישראל, אני והלהקה שבה ניגנתי, להופיע במסגרת מסע הופעות שערכנו. הישראלים היו נראים לי צעקניים מדיי. חטפתי טראומה. לא רציתי להישאר כאן לשנייה". אבל במסגרת אותו מסע הופעות, ריי מגיע עם להקתו לאירופה ושם הוא מתגעגע לישראל בזכות גורם מפתיע, "אנחנו מסתובבים באירופה הקרה, מחפשים משהו לאכול ופתאום אני קולט שחסר לי החומוס בישראל. כאן החלטתי שאני חוזר לישראל ויהי מה. מאז לא עזבתי".

ריי אוהב לעבוד עם כישרונות צעירים. כבר בתחילת הדרך עבד עם מוזיקאים כמו ערן צור, ואבי בללי ('נקמת הטרקטור'), ושילב בהרכב שלו את מיכאל אבגיל ועמית שגיא מ"התקווה 6", "אני יכול להרגיש כשלמוזיקאי יש את זה" אומר ריי, "כל הנגנים שלי הם מוכשרים בטירוף".

בימים אלה שוחרר לאוויר אלבומו החדש,התשיעי במספר, אשר מורכב מ-12 שירים מקפיצים בסגנון הרגאיי הידוע שלו. באלבום החדש ניתן למצוא קאבר מוצלח מאוד לשיר האהוב של אריק איינשטיין "אני ואתה".

מה ההשראה לקאבר "אני ואתה"?

"השיר של אריק איינשטיין הוא נצחי.ההשראה שלי לשיר באה בעצם ממשחק עם בן של חברים. הוא התחבר אליי במהרה ושיתף פעולה בצורה יוצאת דופן. הוא נכנס לי ללב והבנתי שאם הוא ואני יכולים להתחבר- אני ממרום גילי והוא מגילו,כולנו כאן באמת יכולים לשנות את העולם. בעיניי, אלו המשמעות והכוונותהאמיתיות של השיר".
על עטיפת האלבום החדש ניתן לראות את הסמל black and proud, שמדגיש את שם האלבום "אוהב להיות שחור".

למה בחרת בשם הזה לאלבום?

"היה לי חשוב שזה יהיה שם האלבום כי אני לא מרבה לשיר על נושאים כאלה, אבל מה שקורהלאחרונה עם יוצאי אתיופיה,ונגד אנשים כהי עור בכללי, הרגיזו אותי מאוד, והיה לי מאוד חשוב להביע את דעתי בנושא".

טוני ממשיך ומספר לי שהוא עצמו היה עד להתעללות של שוטרים בחברים שחורים שלו, "השיר, מבחינתי, נועד להציג את המציאות למדינה, אני כבר לא יכולתי לשתוק. הסיפורים האלה מרגיזים ומקוממים".

הסינגל השני הנושא את שם האלבום מספר סיפור התבגרות וקבלה עצמית. זה שיר מחאתי, הומוריסטי בועט וחצוף. הואמתחיל  במילות תהייה עם מעט כעס "למה לא אמרו לי שלא כדאי להיוולד שחור?" וממשיך בניסיון להילחם בטבע ואולי להיות לבן"מרחו עליי טיפקס, את הבושה למחוק, אמרו לי תהפוך לבן, שווה אל מול החוק".

באחת השורות בשיר הוא מבקר את התנהגותם של הישראלים: "בוקר טוב לך ישראל, שחור זה בן אדם, לא רוצים טובות, רוצים כמו כולם". "יש בעיות במדינה, כולם גזענים אחד כלפי השני גם ללא הקשר לצבע," מסביר ריי, "אך לשחורים הבעיה יותר גדולה, השחורים במדינה לא נחשבים כשווים. השיר בא לחזק את הקהילה האתיופית, את הסודנים, ואת כל כהי העור במדינה. היחס הזה האלו מיותר".

זו לא פעם ראשונה שריי שר שיר מחאה בועט כמו זה. באלבומו השביעי מ-2013 בשיר "ילד אתיופי" הוא שר: "כל כך הרבה טיפשות וכל כך הרבה רשעות, מה פתאום יש גזענות ביהדות? שירתתי את המדינה 3 שנים עכשיו אני מרגיש שאותי לא רוצים. קיבלתי תעודות שסיימתי לימודים אבל את האתיופים למשואה לא מקבלים, עכשיו אני סבל מוביל רהיטים כדי לפרנס אישה וילדים. שכרתי לי דירה בגטו, מסכן, יש אנשים שלא רוצים אתיופי שכן. בבית הכנסת מפריע צבע עורי, אלפי שנות יהדות ושוב לא רוצים אותי…".

עם זאת, ריי אופטימי לגבי העתיד.הוא מסיים את "אוהב להיות שחור" במשפטים:"I come from Israel, I am black and proud", "אלה חבלי לידה וכל זה יחלוף.בינתיים אני מעודד את אחיי השחורים להתגאות בצבע שלנו, בתרבות שלנו ולצאת ולהילחם על מקומנו מבלי לוותר. זהו דור חדש של עולי אתיופיה צאו והילחמו".

מופע השקה לאלבום יתקיים ב25.9 במועדון "ראסטה", הרכבת 36 בתל אביב.

 

תגובות

להשאיר תגובה