התערוכה "אשה, רומנטיקה, דיגיטציה", של הצייר ישראל מצגר  מציגה נשים אסרטיביות כדמויות רישום רומנטיות ורכות. ההשראה באה מהאמן טולוז שעידן כך את נערות בתי הבושת בצרפת. ציוריו של מצגר הודפסו בטכניקה ייחודית שנעשית רק בסטודיו של אוצר התערוכה, שוקי קוק: "אנחנו לא משכירים מסמרים על הקיר אלא מנהלים דיאלוג"

האם אפשר לשעתק יצירות אמנות באמצעות ציוד טכנולוגי כמו סורק כך שיראו טוב כמו המקור? אם השיטה הזו עבדה היטב במוזיאון הלובר בצרפת זה בהחלט מוכיח עצמו גם בתערוכה החדשה של האמן ישראל מצגר, "אשה, רומנטיקה, דיגיטציה".

"טולוז לקח את נערות בית הבושת במונמאר וריכך את הדימויים שלהם מתוך הקושי של עצמן אל תוך רכות נשית מחמיאה", מסביר את ההקשר שוקי קוק אוצר התערוכה , "בכך בעצם בקטע של הרכות הנשית לוקח ישראל נשים עכשוויות שהן מאוד אסרטיביות, פמיניסטיות ודעתניות ובאמצעות הקווים והצבע שלו  הוא מחזיר להן רכות רומנטית שקצת נעלמה במקורותינו, זה מה שלכד את עיני בעבודות שלו".

מצגר הידוע ביכולתו המרשימה ברישום קווי ופשוט, הוא בנו של אלטר, ניצול שואה אשר לו גם מוקדשת התערוכה. מסלול חייו של מצגר נע בעולם היצירה, כשהוא נע בין בין  איור ספרים, עיצוב גרפי וציור בשמן ואקריליק .

בסדרת העבודות המוצגת בתערוכה, שנפתחה לפני כשבוע ותוצג עד ה-20 בדצמבר, נעזר ישראל בדימויי נשים רשומות קו, אליו מתווספים כתמי צבע, פרטים, תחושות וחוויות אסוציאטיביות, אותן מעביר אלינו היוצר בעזרת תכנות מחשב שונות על פי צרכיו.

בציורים  שנבחרו , מתנהל דיאלוג עם טולוז לוטרק, פוסט אימפרסיוניסט צרפתי, שתעד את אנשי "מונמרטר", קווי המתאר שלו החמיאו לנערות בתי הבושת , שהוצגו בצבעים רכים ורומנטיים.

כשמצגר הגיע לסטודיו (סדנה וגלריה) של קוק להדפיס את עבודותיו נוצר מפגש בין אישי בין שניהם שהתחזק כשישראל דיבר על האוטודידקטיות וההתקדשות שלו עצמו לעשייה.  "נוצר בינינו חיבור אנושי עמוק מאוד המפגש עם ישראל , אוטודידקט כמוני, המאתגר עצמו לדעת, היווה עבורי חוויה מעניינת ומיוחדת, החקר של דמויות הנשים בציוריו דיבר איתי במקומות מהן יצאו הטקסטים הרגישים של שירי. רכותן של הנשים שצייר וגם עוצמתן,  נוכחותן ,המוצבת בחלל הקומפוזיציה, חוויות ויזואליות הפועלות עם תת המודע של המתבונן, צבעוניות מיוחדת וחלומות פנימיים אודות מהותה של האשה בחיי. חוויות אישיות שלי, מדוברות , בדימוי וצבע".

החיבור בינהם, לדבריו, הוליד את הרעיון לקחת את הדימויים שהוא עצמו מתחבר אליהם מאוד ברוב האישי וליצור תערוכה שתוצג בגלריה של סטודיו שוקי קוק . זה לא סטודיו שגרתי אלא כזה שעיקר עיסוקו הוא דיאלוג עם עולם האמנות באמצעות ציוד טכני וידע טכנולוגי רחב מאוד מתוך הניסיון האישי של קוק כצלם יוצר ומעצב גרפי בחמישים שנה האחרונות.

"הנשים של ישראל, מגיעות ממקורות שונים ומשונים,"מעובדות" אל שפתו הגראפית היחודית, במסע המנתק אותן מאלמוניותן הפרטית לכדי דימוי אמנותי חשוף לעולם, המנהל שיח אישי אודות נשיות ורומנטיקה עם כל אחד מאיתנו", אומר קוק, "צריך להזכיר שישראל לא למד מעודו אמנות, היצירה שלו היא תוצאה של נפש רגישה, החוברת אל יכולת התבוננות מעמיקה ,כשרון מולד , ואמביציה פנימית, להוכיח שביכולתו לטפס על ההר הבא בדרכו, ולכבוש את הפסגה הדמיונית שיצר ".

הסטודיו של קוק הוא ייחודי ומייצג טכניקת שעתוק אמנות באמצעות ציוד כמו סורק. "בחלל הפתוח של הסטודיו שמשמש כגלריה אנחנו מציגים תערוכות שאני מעורב בהן אישית ברמה של אוצרות , רעיונות ייזום כי אנחנו "לא שמכירים מסמרים על הקיר" אלא מנהלים דיאלוג עם העולם וכללו עם עולם האמנות בכללו ", הוא אומר. "הארכיטקטורה במקום מאוד מיוחדת כי המקום נבנה בשתי ידיי".

הסטודיו עוסק בשעתוק יצירות אמנות באמצעות ציוד איכותי שנועד להעתקת יצירות אמנות , הוא מצוי במוזיאונים הגדולים בעולם והיחידה הבודדת שלו נמצאת בסטודיו של קוק. " זה ציוד יקר מאוד. כך אנחנו יודעים להתמודד עם כל הבעיות שעומדות בפני מצלמה ו/או סורק בבואם לצלם או להעתיק יצירות אמנות במוזיאונים הגדולים בעולם על הקירות במקום יצירות מקור תלויות. אלו  סקנגורפיות שהם בעצם הליטוגרפיה של העידן הטכנולוגי והן נתלות על הקירות במקום יצירות המקור . רמת ההעתקה המתקבלת בציוד הזה אינה ברת השוואה לשום טכניקה אחרת והיא מייצרת את "הבלוף" של לעמוד מול יצירת מקור אמיתית . יש בעולם כ-600 יחידות בסך הכל ואנחנו היחידים בארץ"

הסטודיו נמצא  ברחוב רוחמה 11 מתחם נוגה תל אביב. שעות ביקור בתערוכה: ימים א'-ה' 10:00-17:00, היא תנעל ב20.12.16, לפרטים והתרשמות נוספת ניתן להכנס לקישור

http://jonathanmetzger6.wixsite.com/israel-metzger

או לאתר סטודיו שוקי קוק:

http://www.kook.co.il/

37 הערות

להשאיר תגובה