שנה עברית חדשה בפתח וזה אומר שזו תהא שנה רוויית שירים, אמנים, רכילויות, שמועות ובעיקר חוויות מוסיקליות שלצד המציאות היומיומית הלא פשוטה בה אנו שרויים, תהווה משב רוח מרענן. כמדי שנה, אנו מציגים ב-Tlv Times את האנשים שעשו לנו את השנה במוסיקה.

שיר השנה: חנן בן ארי – החיים שלנו תותים

ללא ספק ההברקה הכי טובה ואיכותית בשנה החולפת: השיר האספקלרי למציאות הישראלית המביא את המחאה וקשיי המחייה בצורה הומוריסטית, חיננית ועשויה היטב הממזגת רוק, היפ הופ, גרוב ונגיעות ים תיכוניות ומביא על מגש של כסף את הארצישראליות החדשה.

זמר השנה: איתי לוי

כברת דרך ארוכה עשה ועושה איתי לוי מאז שפיזם לנו “כמעט שיר אהבה” לפני כשלוש שנים. מאז, הספיק להוציא שני אלבומים מוצלחים, לכבוש את לבנו בקולו, פרפורמנסיותו וכריזמתו ובעיקר באישיותו הכנה והאמיתית  וקולו האיכותי והמלטף המסמנים אותו להבטחה הגדולה של הז’אנר הים תיכוני-ישראלי, הבטחה שהשנה פרצה את חומותיה והזניקה אותו היישר אל הליגה של הגדולים עם אחד השירים המוצלחים השנה – “מסיבה בחיפה” (עם האולטראס) שנסך בי את התחושה שהשנה הקרובה הולכת להיות ה-שנה של איתי לוי.

זמרת השנה: עדן בן זקן

עדן בן זקן היא כבר מזמן לא הילדה המנומרת והמפוחדת מ”אקס פקטור” או זמרת של להיט אחד (“מלכת השושנים”). בשנה האחרונה הספיקה להוציא שני אלבומים, לייצר להיטי אינסטנט של פופ ים תיכוני ולתת פייט לא קטן למלכה – שרית חדד, מה שהופך את בן זקן מלבד ליורשת הישירה לחדד, אלא לדוגמא ומופת לעבודה קשה, התמדה ובעיקר כשרון המשתבחים מאלבום לאלבום.

הרכב השנה: סטטיק ובן אל תבורי

ההרכב שקם השנה הפך להיות הדבר החם ביותר במוסיקה הישראלית: מיזוג של טקסטים אי רגולריים עם לחנים קליטים הפכו את הצמד למעצמת מוסיקה נוסחתית שהוכיחה עצמה, בייחוד כששירם “ברבי” שבר את שיאי הצפיות ביוטיוב והותיר את פאר טסי אי שם מאחור ב”דרך השלום”. מלבד המוסיקה, הצמד נמצא בעבודת מיתוג אסטרטגית מצוינת שהפכה את סטטיק ובן אל לכוכבי הנוער הגדולים השנה.

פריצת השנה: נועה קירל

השם החם ביותר בפופ הישראלי הצעיר והעכשווי, נועה קירל, הפכה מטינאייג’רית פרובוקטיבית למותג פופ פורץ דרך עם להיטי רדיו, מרצ’נדייס סביבה ותחרות מתוקשרת עם עדי ביטי, מקבילתה הוונאבי. קיבל מביאה עימה משהו חדש, מרענן ולא מתפלסףף היא יודעת בדיוק מה היא שווה ומה היא רוצה להציג, ודואגת לשקול כל צעד וצעד שלה בכובד ראש.

להקת השנה: טיפקס

אחד ה”קאמבקים” הבולטים השנה שהוליד אלבום חדש ללהקה המיתולוגית (“עבודת כפיים”) והחזיר אותה היישר אל לב הקונצנזוס ופסגת הלהקות המקומיות בישראל. קובי אוז גאון מוסיקלי וכח החיזוק, הזמרת דניאל קראיף, נותן ללהקה להמציא עצמה מחדש (כפי שהיא עושה בכל אלבום) ולהישאר צעירה, טרייה ורלוונטית.

אלבום השנה: יובל דיין – “ליבי ער”

השנה הוציאה יובל דיין את  אלבומה השני והמצופה – “ליבי ער”  המציג יוצרת מוכשרת המצליחה למצוא את המיזוג המושלם בין המילה הכתובה ללחן המתנגן, לעוטפם בקולה המלטף ולהגיש כנות מרגשת היישר מליבה אל לב המאזינים. דיין היא אחת היוצרות האיכותיות בשנים האחרונות ואלבומה השני מצליח להביא אותה אל רמת איכות יותר גבוהה מאלבומה הראשון והמוצלח (“לאסוף”) כשהיא לוקחת את בליל הסגנונות המוסיקליים עליהם גדלה ורוקחת מהם משהו אישי, חדש ואופייני לה.

תגלית השנה – צליל דנין

השנה הוציאה צליל דנין את ה-EP החדש שלה שכלל את Oh My Love, בלדת האלקטרו פופ-רוק הטובה השנה שמציגה יוצרת המפשיטה מעליה כל המחסומים והחומות ומגישה 100% נשמה טהורה בקול עוצמתי ומיוחד לצד נוכחות בימתית מיוחדת שאין שני לה. ההצלחה של ה-EP היא רק קצה הקרחון עבור היוצרת והזמרת המוכשרת הזו, שאין לי ספק שבשנה הקרובה תעשה צליל את ההתקדמות הגדולה שלה בתחום.

השיר הגרוע של השנה: “בשכונה של איב אנד ליר”

הצמד מאשקלון ששר על וודקה, נרגילה ובחורות ו”מחנך” את הנוער לכל מה שאינו חינוכי וגרף מיליוני צפיות ביוטיוב, הוא למעשה שני אחים צחי ואלירון בוזגלו שמלבד קליפים מושקעים, מציגים שירה מלאת זיופים וחסרת דיוק, טקסטים רדודים לתוך לחנים מונוטוניים ונצרבו השנה בתודעה בשל הודאתם בפומבי כי הם היורשים של חיים נחמן ביאליק.

מעבד ומפיק המוסיקלי של השנה: ירדן ג’ורדי פלג

הוא פעיל לא מעט שנים, אבל השנה הוא הפך להיות האדם המשפיע ביותר על הסאונד שאנו שומעים, צורכים ומקבלים ומי שהוביל את מהפכת ההיפ הופ שנתנה נוקאאוט כאוב למוסיקה המזרחית (שגם בה הוא נגע ב”סלסולים” המופתי, למשל, של סטטיק ובן אל). ג’ורדי הוא האדם הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון, זה ששואף תמיד להתנסות ולהתחדש ולייצר משהו חדש שיקדים את הסאונד העולמי. ראוי למלוא השבחים.

יוצרי השנה: דולב רם ופן חזות

השנה הצמד הספיק לכתוב (יחד ולחוד) לכל אמני ישראל המובילים בהם אייל גולן, שרית חדד, עדן בן זקן, דודו אהרון, פאר טסי, משה פרץ, איתי לוי, עידן יניב, נועה קירל, עדי ביטי, שקד קוממי, אתי ביטון ועוד, ולמעשה הפך להיות מהמשפיעים והמכתיבים ביותר את הטון המוסיקלי אותו אנו שומעים בשנה האחרונה (וקרוב לוודאי גם בשנה הקרובה ובזו שאחריה).

נדמה כי הצמד פיצח את הנוסחה המבריקה לחבר בין טקסט שצעירים ובוגרים יותר ימצאו בו מכנה משותף ולחברו למנגינה עכשווית בניחוח של חו”ל עם שיק ישראלי ובכך להציג את ארץ ישראל החדשה (במוסיקה).

נכון, כמבקר מוסיקה, לא תמיד פרגנתי לכל שיר ושיר של הצמד (חלק מהמקצוע), אבל כשכן פרגנתי, לא חששתי ואיני חושש לומר גם כעת כי הצמד הוא מהמוכשרים ביותר שהמוסיקה הים תיכונית והפופ הישראלי ידעו בשנים האחרונות, דולב ורם מצליחים להביא עימם את הנשמה והרגש אל תוך המוסיקה, מה שיוצר את ההבדל הרב בין יצירה לבין עוד שיר.

 

תגובות

להשאיר תגובה