מה אתה יודע על סוכרת?

מחלת הסוכרת הפכה למגיפה עולמית. כיום, חיים בישראל יותר מחצי מיליון סוכרתיים ועוד חצי מיליון טרום סוכרתיים, כאשר 80% מתוכם כלל לא מודעים למצבם. כמו כן, סוכרת שאינה מאוזנת עלולה לגרום למחלות לב וכלי דם (כגון התקפי לב, אירועים מוחיים) וכתוצאה מכך – לתמותה. בנוסף, עשויה להיות פגיעה באברים נוספים כגון: כליות, רשתית ועצבים. טיפול מוקדם ומיטבי במחלה מונע את סיבוכיה. לרגל חודש המודעות לסוכרת- מה אתה יודע על הסוכרת?

פירוש השם סוכרת הוא מהמילה סוכר.

לא נכון. מחלת הסוכרת ידועה עוד משנת 100 לפנה"ס ביוון העתיקה, ואובחנה כמחלה שכרוכה בהטלת שתן מוגברת וצמאון, מצב שבו המים זורמים בגוף ישר למוצא. פירוש השם סוכרת הוא שתן מתוק מדבש על שם כך שבעבר היו טועמים את השתן ובודקים את רמות הסוכר בגוף.

יש לאכול חטיף אחרי טיפול בהיפוגליקמיה שלך.

לא נכון. הדעה הרווחת הייתה שטיפול בהיפוגליקמיה מצריך שתי תרופות: גלוקוז שנספג במהירות וחטיף לאחר מכן. בכדי לטפל בהיפוגליקמיה יש לאכול או לשתות 15 גרם של פחמימות שמתפרקות מהר (לדוגמא: 3-4 טבליות גלוקוז של 4 גרם, בקבוקון נוזל גלוקוז או חצי כוס מיץ מתוק), יש להמתין 15 דקות ולבדוק את רמת הסוכר בדם, ורק במידת הצורך יש לחזור שוב על הטיפול. בד"כ 15-30 גרם פחמימות פשוטות יספיקו בכדי להעלות את רמת הסוכר לטווח התקין וזה תלוי בחומרת ההיפוגליקמיה. אכילה מרובה בזמן היפוגליקמיה יכולה לגרום לעליית רמות הסוכר בדם מעבר לטווח הרצוי. כאשר מטפלים בהיפוגליקמיה, מומלץ לדלג על שימוש בשוקולד או בעוגיות. זאת בגלל שכמות השומן הרבה שבהם, מצריכה זמן רב יותר כדי לגרום לרמת הסוכר בדם לעלות.

רק המזון משפיע על רמות הסוכר בגוף.

לא נכון. פחמימות, ובדרגה נמוכה יותר חלבונים, הם הגורם העיקרי המשפיע על רמות הסוכר בדם. אבל לא רק, מזון הוא רק פקטור אחד מתוך מספר גורמים משפיעים.

סטרס – סטרס הנובע מכאב, מריבות עם אדם יקר, או תקופה לחוצה בעבודה יכולים להשפיע על איזון הסוכר ולעלות את רמת הסוכר בדם.

מחלה – דלקת או מצב חולי אחר בגוף, גורמים לתנגודת לאינסולין ויכולים לגרום לעליית רמות הסוכר בדם. בזמן מחלה יש להתייעץ עם הרופא המטפל לשינוי זמני בכמות הטיפול התרופתי בכדי לשמור על איזון הסוכר.

פעילות גופנית – אימון מאומץ גם יכול להעלות את רמת הסוכר בדם. מומלץ לבצע בדיקות סוכר לפני הפעילות ואחריה בכדי לצפות את ההתנהגות הסוכר ולטפל בהתאם.

לסוכרתיים אסור לאכול פירות.

לא נכון. במסגרת תפריט מאוזן הכולל ספירת פחמימות, גם אדם סוכרתי יכול לשלב אכילת פירות, כאשר ההמלצה היא לצרוך עד 2 פירות ביום לסוכרתיים שרמת הסוכר בדם שלהם מאוזנת. מומלץ לאכול ביחד עם הפרי 7 שקדים או שני אגוזי מלך, אשר יאטו את ספיגת הסוכר בגוף ובכך ישפיעו על המדד הגליקמי של הארוחה. כמו כן, מומלץ לפזר את אכילת הפירות לאורך היום ולא לצרוך אותם בבת אחת.

תחילת הטיפול באינסולין מסמלת את החמרת המחלה והגעה למצב בלתי הפיך.

לא נכון. טיפול באינסולין יכול להביא לאיזון טוב יותר ולשיפור בבריאותו ואיכות החיים של החולה. במקרים רבים דווקא דחיית השימוש באינסולין, עלולה לגרום להחמרה משמעותית ולסיבוכים במחלת הסוכרת. התפיסה הרפואית כיום היא שכדאי לטפל כמה שיותר מוקדם על פי הגישה שנקראת זיכרון מטבולי, לפיה אם תתחיל בטיפול אינטנסיבי בשלב מוקדם, הגוף יזכור זאת ויגיב בהתאם גם בהמשך. גם ההפך הוא נכון. אם אינך מגיע לאיזון גליקמי טוב בתחילת הטיפול כי אז הסיכויים שלך לפתח סיבוכים גבוהים במידה ניכרת בעתיד, גם אם בשלב מאוחר יותר של המחלה התחלת בטיפול אינטנסיבי.

פירות הם מאכל בריא שאיננו גורם לעלייה במשקל.

לא נכון. פירות הם מאכל בריא ומהווה מקור חשוב וחיוני לוויטמינים ומינרלים כגון: אשלגן, ויטמין C, חומצה פולית, סיבים תזונתיים ואנטיאוקסידנטים. הפירות מפחיתים סיכון לפתח מחלות שונות, מסייעים בעיכול, מונעים דלקות ועוד. עם זאת, חשוב לזכור כי פירות מכילים סוכרים פשוטים וכמות מסויימת של קלוריות, ולכן יש לצרוך אותם במתינות. צריכת כמות סוכר מופרזת עלולה להוביל לצריכה קלורית עודפת, עלייה במשקל והשמנה.

שתיית מיץ פירות טובה ודומה לאכילת הפרי עצמו.

לא נכון. אנשים רבים אוהבים לשתות מיצים אך אינם אוהבים לאכול פירות, אך, חשוב לדעת כי מיץ הוא מקור לסוכר זמין שמעלה במהירות את רמת הסוכר בדם, ולכן עדיף לאכול את הפרי בשלמותו. קליפת הפרי עשירה בסיבים תזונתיים התורמים לעיכול, לשובע ולהאטת קצב פירוק וספיגת הסוכר בגוף. כוס מיץ סחוט (כ-200 מ"ל) שווה לאכילת 2 פירות, כך שמבחינה קלורית משקה מיץ קנוי יכול להכיל כ-5 פירות ויותר מעבר לכמות הסוכר והקלוריות הגדולה.

פעילות גופנית מורידה את רמת הסוכר.

נכון. פעילות גופנית – בדרך כלל מורידה את רמות הסוכר, אך, מגוון של תרגילים מבצעים בעצימות גבוהה (ספינינג, ריצה מהירה לטווח קצר, אימוני כוח) עלול להעלות את רמות הסוכר.

חמצת קטוטית היא אחד הסיבוכים הקשים של סוכרת.

נכון. אחד הסיבוכים המידיים והקשים של הסוכרת הוא "חמצת קטוטית" המופיעה כאשר רמות הסוכר בדם עולות לערכים מאד גבוהים, מעל 300 – 400 מ"ג/ד"ל, בעיקר בסוכרת מסוג 1 אך עלולה להופיע גם בסוג 2. בעצם מדובר במצב חירום המחייב טיפול מהיר בנוזלים ובאינסולין לתוך הוריד. הלוקים בסיבוך זה, חשים חולשה, בחילה, הקאה וכאב בטן. אם לא מקבלים טיפול בזמן, המצב עלול להידרדר ואף לסכן את חיי החולה. לאחרונה נמצא כי אמנם במקרים מאד נדירים, מצב זה עלול להתפתח גם כאשר רמות הסוכר בדם אינן כה גבוהות, 200-250 מ"ג/ד"ל בלבד". מצב זה עלול להתרחש בקרב חולים הנוטלים תרופות מסוג חדש, כגון ז'ארדיאנס ו/או פורסיגה. לכן, חשוב להשתמש במערכת לבדיקת סוכר וקטונים בדם.

ד"ר מריאנה ירון, מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם במרכז רפואי ת"א ע"ש סוראסקי.

תגובות

להשאיר תגובה