בחדרון צר בלב שיינקין אפשר להשיג בייגל אמריקאי עם לקס שמכינה דבורה פרישברג (60). את סודות הכנת הבייגל למדה מאמה – סלין פרייטאג (עליה קראה את שם המקום) ילידת ארה"ב שעשתה עלייה והפכה לאופה של קיבוץ עין דור "חייתי על קו עין דור ניו יורק". פרישברג הייתה בעברה שחקנית נבחרת ישראל בכדורסל וניהלה בית קפה בביצרון 

הוריה של דבורה פרישברג (60) עלו מארה"ב ב 1947 והקימו את קבוץ עין דור יחד עם קבוצה של מאה עולים מאמריקה "בעיקר מטעמי ציונות" מספרת פרישברג.  את ילדותה חיה על קו עין דור – ניו יורק כשהיא מבקרת את סבתא וסבא. בסוף התיכון היא אפילו חייתה שם כמה שנים "מכאן האהבה שלי לאוכל אמריקאי בדגש על בייגל עם סלומון כבוש וגבינה".  הבייגל הוא מאכל דגל אמריקאי שמככב ברחובות ניו יורק "אני זוכרת עוד את הטעם של 'אווניו ג'ו בייגל' ואלו הטעמים שליוו אותי כנערה ואת הטעמים הללו ניסיתי לשחזר

עד אמצע הקורונה ניהלה פרישברג בית קפה שכונתי בשכונת ביצרון בשם 'פיצרון' "סגרתי אותו בעקבות הקורונה וגם רציתי לממש את הרצון שלי להקים משהו שהוא קצת יותר קטן בלי יותר מדי אחריות וכאב ראש". ואז פרישברג מצאה מעין חדרון קטן בשיינקין 16 שצופה אל הרחוב "המקום מתמחה בהכנת כריכי בייגל אמריקאי שגולת הכותרת היא סלמון שאני כובשת לצד מאפיה שמכינה לי את הבייגל". חשוב להבין למצוא בייגל אמריקאי אסלי זה קצת סיפור. כי הבייגל האמריקאי לא דומה לבייגל שאנו מורגלים אליו שהוא גדול יותר רק ואוורירי מזה האמריקאי שדורש הכנה יותר מדוקדקת "גם תנאי מזג האוויר פה לא אידיאליים להכנת הבייגל האמריקאי וישנם גם שיקולים כלכלים". 

המקום נפתח לפני שלושה חודשים והוא קרוי של שמה של אמא סלין פרייטאג "אמא הייתה האופה של הקיבוץ. את סודות הבישול למדה בבי"ס לאפייה Pratt Institute שממוקם בניו יורק "מאימי אני שואבת את ההשראה לבישול וכילדה הייתי צופה בה מבשלת כך שזה משהו שטבוע בי". 

פרישברג הייתה בעברה שחקנית כדורסל שהגיעה לשחק בנבחרת הלאומית בשנות השמונים. לאחר מכן היא נכנסה לעבוד ב'לחמנינה' עם נינה הלוי לאחר מכן במשך 13 שנים ניהלה את 'פיצרון'. פרישברג חיה עם בת זוג ויחד הם מגדלים ילדה "בסופו של דבר רציתי מקום קטן שיתאים ליכולות שלי בגילי וגם זו מעין חזרה לטעמי הילדות שלי". 

שיינקין 16

ימים ב' עד ו' מ 9:00 עד 15:00 

תגובות

להשאיר תגובה