מאת: ניר מקובסקי

הקנייה של מיקרוסופט את האפליקציה התורנית הסינית “טיק טוק ” מלווה בחשש מהשתלטות הסינים, מאובדן הפרטיות, ממונופול של ענקי הטכנולוגיה. השאלה המתבקשת היא האם אפשר להתמודד עם הענקים הללו בכלל?

 אין להקל ראש בעניין הריכוזיות של ענקי הטכנולוגיה. מיקרוסופט היא בעלים של טוויטר ולינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ועוד. יתרה מכך שישנן שאלות לגבי הריכוזיות, יש דאגה מפרטיות וחשש מכך שעוקבים אחרינו ברשתות ויודעים עלינו הכל, שגונבים מאיתנו פרטים, אפילו זהויות. היריבות, הפוטנציאל העסקי והאוקיינוס אדום כל כך עד שממשלת ארה”ב, שאינה מרוצה ממעורבות הממשל הסיני ומהרווחים שהולכים אליו במקום לארה”ב, רוצה למנוע את פעילות האפליקציה בארה”ב. ספק מדאגה ביטחונית אמיתית, ספק אם מסיבות פוליטיות.

רכישת טיק טוק היא הרבה מהומה על לא כלום. כמובן שרבים ירימו גבה כעת. אז על מה המהומה? ברור לכולנו שיידע זה כח וידוע שהרבה משתמשים  זה הרבה כסף. תרבות המשפיענים, בעלי ערוצים פרטיים ועוד , עוד לא התחילה אפילו את הנסיקה. רכישתה של  טיק טוק היא כנראה הסימן לתום רשתות הענק. היא רשת ענק וכנראה שאין ולא יהיו עוד הרבה הזדמנויות לרשת שכזו.

המציאות היא שכנראה בעוד שנים ספורות לא תהיה רשת אחת ענקית. השוק הולך לרשתות חברתיות נישתיות. תהיינה רשתות חברתיות לדייטים, לטיולים ועוד ועוד. כבר עכשיו רואים אתרים כמו FOODIES , WEFIX.

בעתיד אנשים לא ירצו להיות מחוברים רק לענק טכנולוגי אחד, יש גבול לכמות המידע שאדם יכול לצרוך ביממה. כבר היום , גם המכורים לרשת, לא שוהים  יותר מ-6 שעות ברשתות החברתיות. 

אנו חיים בעידן מפוצץ במידע ומאוד אנושי למקד אותנו להתחבר רק לקהילות כאלה ואחרות. ועל כן ככל שיש יותר תחביבים ותחומי עניין, יותר נגישות וגלובליזציה יש מקום להרבה יותר רשתות חברתיות מכל סוג. ומכיון שאין לנו אפשרות לחלוש על כל כך הרבה רשתות, האתגר האמיתי יהיה בזיהוי רובוטים לעומת לקוחות אמיתייים. 

אז למרות שכמות שוק האפליקציות הולך וגדל אני גורס שלמרות כל אין מה לדאוג ויש שוק לכולם. טיק טוק  היא כבר היסטוריה. מקומה מובטח ויש לה קהל “מכורים”. עד שתהיה רשת בקנה מידה גדול מזה אם בכלל, ייקח עוד הרבה שנים, ויש פה אינטרסים כלכליים ופוליטיים מי יירש את ה”מפלצת” התורנית. 

הצעירים שנמצאים היום בטיק טוק , בעוד 5 שנים יהיו במקום אחר , עם צרכים אחרים ודרישות שונות.  לצעירים של העתיד יהיו טלפונים שונים, הם יהיו רגילים לצרוך מידע בצורה שונה ולכן כנראה שיהיו להם “אפליקציות” חדשות. כבר עכשיו אנו רואים את המגמה של מעבר לערוצים אישיים, ובעתיד אולי לכל אחד ואחת יהיה ערוץ טלוויזיה משלו. בקלות שבה ניתן לייצר תכנים, בעולם של משפיעני אינסטוש, דמיינו לעצמכם מה יהיה אם לכל אחד יהיה ממש סדרות טלוויזיה וסרטים שיצר במחשב הביתי.

אין לנו דרך לחלוש על כל כך הרבה אפליקציות וגם אין צורך. אם אתם בעלי עסק שפונה לעסקים, B2B כנראה מקומכם ב LINKEDIN, יתכן וTIK-TOK כרגע פחות רלוונטי. ההשקעה בטיק טוק היא השקעה אסטרטגית לצעירים שיהיו בעלי העסקים בעתיד. אם פעם היה FOMO FEAR OF MISSING OUT, שבגינו אנו נרשמים לכל אפליקציה תורנית, הרי שהיום ישנה הבנה שאין טעם לרדוף. 

יש מגבלה אנושית כמה אנו מסוגלים לקלוט ביום, ולכן סביר להניח שנרצה לצרוך רק מה שמעניין אותנו. בגלל הקלות בפיתוח אפליקציות, יש היום אפליקציות לבישול, יין ואף לאנשים חובבי אוריגאמי. בעולם גלובאלי ונגיש ההתמחות הנישתית של אפליקציות תגבר ונפנה רק לתכנים שמעניינים אותנו. 

אולם חשוב להפריד בין נכסים דיגיטלים לסטרטאפ. הרבה אפליקציות שבפיתוח הן למעשה החנות המודרנית. זהו עסק קונבנציונאלי מבוסס טכנולוגיה. ניקח לדוגמה חנות e-commerce , חלון הראווה הוא אתר, המוכרן הוא BOT, והפרסומות התחלפו ברשתות חברתיות. לעומת זאת הכנסת טכנולוגיות מתקדמות כמו בתחום הרפואה מרחוק  או טכנולוגיות קיימות לענפים מסורתיים כמו GETT, יוצרים שינוי דרמטי שמכונה פעמים רבות סטרטאפ. הצמיחה והצורך לתת למענים רבים ומגוונים, אתגרי ה CYBER, ההתאמה ולמידת הצרכן יוצרים שוק משל עצמו לפתוח שירותים ומוצרים רק בעולם זה (ויש עוד רבים: ממתגים, מעצבי אתרים, תכנתים, אנשי IT, משרדים  ועוד…). 

ניר מקובסקי הוא מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים