השבוע החלו העבודות על הרכבת הקלה בת”א, ויחד איתם החלו הפקקים, הלכלוך, הרעש, אך חוץ מאלה בעקבות החפירות צפויה תופעה נוספת, הגעתן של החולדות מהמחילות הישר אל בתיהם של תושבי תל אביב.
מלבד שהחיה הפרוותית בעלת הזנב הארוך מעוררת סלידה היא גם מסוכנת ומביאה מחלות הישר מהביוב בו היא מתגוררת.
בכדי שתדעו איך להתכונן ולהתגונן מפני מכת החולדות שצפויה לפקוד את העיר, יצאנו לבדוק יחד עם לוכד חולדות מקצועי מהן הדרכים למזער את הסיכוי שהחולדות ימצאו מחסה בביתכם.

איתי פוטש (37), לוכד חולדות בתל אביב מספר שבעקבות עבודות הבנייה על הרכבת הקלה והחפירות שנגרמות כתוצאה מכך, הוויברציה של המכונות שדופקות על הקרקע מבריחה את החולדות עוד לפני שהם הגיעו פיזית למחילה שלהם.
 “בשלב הוויברציות החלודות עלולות להסתלק החוצה וגם אחרי זה המכונות יחפרו לחולדות שהעמיקו לתוך האדמה את המחילה והיפתחו להם את כל הפתחים”, הוא אומר. “בנוסף בתהליך הבנייה הופכים את האדמה ובכך חושפים מחילות של חולדות.
 החולדה מטבעה מחפשת מקום מסתור וברגע שהרסו לה את הבית היא תאלץ לחפש מקום מסתור אחר שאלול להיות בית של מישהו. קשה לדעת את כמות החולדות שיפקדו את העיר, אך סביר להניח שתהיה עליה בחולדות בבתים, זה אין ספק.
 עדיין לא ברור אם זה יהיה קטסטרופה כי לא היה לנו משהו דומה לזה עד כה בשביל שתהיה לנו אינדיקציה.
 אני מאמין שיהיה בעיר שמח מבחינת חולדות, תהיה תנועה.
מה אפשר לעשות בכדי למנוע את בואן של החולדות לבתים?
“הטיפ הכי חשוב זה לתגבר את הנושא של הדברה במערכת הביוב. החולדה יכולה לצאת מתוך הביוב וגם מתוך האסלה ואם לא מתוך האסלה הן יכולות לצאת מפתחי ביקורות. החולדות הופכות את הפתח מלמטה ויוצאות משם, קורים הרבה מקרים שהן יוצאת משם. החולדה יוצאת מהפתחים האלה גם בלי שקודחים באדמה, אבל עכשיו שיקדחו באדמה אז כל החולדות ירוצו ויחפשו את הפתחים האלה. בגלל זה חשוב לעשות הדברה ביובים, כי ברגע שהן ינוסו במערכת הביוב יחכה להן שם רעל. הדברה בביובים זה צו ראשון של מניעה, צו שני זה לסגור חלונות בלילה או לרשת אותם, מניעה מכנית. החולדה יכולה לטפס על כבלים, צינורות, ענפים, אין גבול לגובה שהחולדה יכולה לטפס, גם מבניין של 20 קומות הוצאתי חולדות”.
 “בארץ יש שני סוגים של חולדות, יש את חולדת העליות שהיא חולדה מצויה ויש את החולדה הנורבגית, החולדה הזאת הגיעה מאירופה והיא התמקמה פה בביובים ובמחילות ועליה יותר מדובר עכשיו”, מספר פוטש. “מה שמאפיין את החולדה הזאת זה שהיא אוהבת מים והיא חיה באזורי החוף. מאז שהיא מצאה את הביוב היא חיה בו בכל העולם מכיוון שהוא מתאים לתנאי המחיה שהיא רגילה אליהם. בביובים יש לה את כמות המים המספקת שהיא צריכה לשתות כל יום, למשל לחולדה מצויה מספיק לאכול עגבנייה וזה יספיק לה מבחינת נוזלים לכל היום. לעומת זאת חולדה נורבגית צריכה לשתות כל היום, היא שותה המון והיא שותה את המים שיש בביוב שמלאים בחיידקים.
  איזה מחלות יש לחולדות?
“החולדה שמדובר עליה נמצאת בביובים ומחילות באדמה. בביובים היא משיגה את האוכל והנוזלים שלה זה אומר שהיא אוכלת מהצרכים שלנו והחיידקים שהיא נושאת בגופה ועל הפרווה שלה מגוונים. היא יכולה להעביר מחלות מכל הסוגים, בנוסף יש את המחלות הספציפיות של החיה הזאת שהם, עכברת, לפטוספירוזיס, אפילו כלבת היא יכולה להעביר, באופן כללי היא מעבירה מחלות זיהומיות, מחלות מעיים, סלמונלה כל מה שקשור בחיידקים של הביוב”.
 למה החולדה נמשכת?
“החולדה נמשכת לשלושת הממים: מים, מזון ומסתור. בעצם בעת החפירות אנחנו הורסים לחולדה את כל מקומות המסתור, אז היא נמלטת על נפשה והיא צריכה למצוא מקום מסתור שיהיה בו מים ומזון. אז אם החולדה כבר נכנסה לבית היא תימצא במטבח, המזון האהוב עליהן זה פח הזבל. צריך להתארגן על פח שהמחסה נסגר לגמרי. הכי מומלץ בלילה להוריד את הזבל, כי הריח של הזבל מזמין את החולדות, הן יכולות להריח אותו מבחוץ. בנוסף חולדות מאוד נמשכות לריח של אוכל של כלבים וחתולים. אנשים חושבים שאיפה שיש כלבים וחתולים החולדה לא תתקרב, נהפכו, היא מריחה מקילומטר את האוכל שלהם ונמשכת אליו, זאת האטרקציה הכי גדולה שיכולה להיות בבית עבור חולדות. רצוי לשים את האוכל של הכלבים והחתולים במכלים סגורים ובלילה לכסות את הקערה של האוכל”.

תגובות

להשאיר תגובה