ישראל בוכריס, צעיר חרדי מאור יהודה שלומד טיפול רגשי החליט להקדים תרופה למכה והוציא ספר ילדים שעוסק בהשלכות הנפשיות שיהיו לילדים ביום שאחרי הקורונה "אני שומע על ילדים שפתחו חרדות בעקבות הקורונה". 

בשעת ערב מאוחרת אני נפגש עם ישראל בוכריס (30)  בבית הכנסת 'אור ישראל' באור יהודה. בוכריס סיים בדיוק שני שיעורים שהוא נותן במקום בעניני הלכות ופרשת השבוע. זהו בית כנסת ששיך לעדה התורכית אך האוכלוסייה הולכת ומזדקת ובוכריס כרב מקומי מנסה לשמר את הגחלת "שמגיעים לפה מדי פעם צעירים למניין או לתפילות בחגים הם זוכים ליחס מועדף כי אני רואה בהם את דור העתיד של המקום". בוכריס מספר לי גם על 'צעיר' אחר בן המקום אומן בנשמתו שגילף וצייר ציורים מיוחדים שמעטרים את קירות בית הכנסת "הוא כבר בן 95 והוא מגיע כל פעם מרמת גן להתפלל פה". מספר לי.

בוכריס מייצג את הדור החרדי הצעיר זה שמצד אחד נטוע היטב בעולם ההלכה: הוא למד בישיבות בבני ברק, כותב בימים אלו ספר הלכה בן 1200 עמודים על סוגיות שקשורות לנידה "אני לעיתים אפילו חולק שם על הרב עובדיה יוסף" הוא מספר לי ואני לא מבין למה כל כך הרבה צריך לכתוב על נושא טעון מעין זה. מצד שני בוכריס גם נטוע 'בעולם הכללי' ומפגין פתיחות יחסית. יש לו טלפון לא כשר, מתעניין בתוכניות טבע והשיא כמובן ספר ילדים משובב נפש שהוציא לאחרונה ומיועד ברובו לאוכלוסייה כללית.

הספר עוסק בנושא איך לומר קצת אקטואלי – הקורונה וההשלכות הנפשיות שלה בקרב ילדים ונוער. שמו 'הקורונה של עמית'  (הוצאת 'אופיר ביכורים') הוא מספר את סיפורו של עמית, ילד בגיל העשרה שגם לאחר חלוף המגפה "משהו בראשו של עמית דווקא נשאר.." הספר מתאר כיצד עמית גם לאחר תום המגפה ממשיך לשמור מרחק מחברים ובני משפחה, שוטף ידיים אחרי כל הפסקת בבית הספר, ומורח כל ידית באלכוג'ל .

בוכריס : "בהקשר הקורונה אנו מרבים לעסוק ובנושאים בריאותיים, כלכליים ופוליטיים אך למגפה יש גם צד נפשי שפחות מרבים לדבר בו". ואכן באוגוסט האחרון דיווחו בער"ן על עלייה של 25% בפניות על רקע נפשי למוקד ויו"ר וועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון ציינה בתגובה לכך "כי זאת תהיה המגפה שאחרי המגפה וכולנו נידרש לה". בימים אלו כשהאור בקצה המזרק כבר נראה יותר בברור הספר של בוכריס הוא בבחינת 'להקדים תרופה למכה' תרתי משמע" .

הספר נולד לפני כשנה כאשר בוכריס למד על חרדה ועל אובססיביות במסגרת לימודי טיפולי רגשי שהוא לומד אצל הרב והפסיכוטרפיסט שמחה צישינסקי, חסיד גור שהביא את בשורת הטיפול ההתנהגותי למגזר החרדי "החברה החרדית מאוד פתוחה לטיפולים פסיכולוגיים והרבה רבנים לומדים ייעוץ בעניין". כשהקורונה החלה להתפשט והועלם השתנה למול עינינו תוך חודשים ספורים הבין בוכריס את ההשלכות העתידיות "ראיתי כיצד הקורונה עלולה לגרום לנזקים לילדים. תחשוב על זה שכל אורח החיים שלנו משתנה. אין מקומות בילוי ואין בתי ספר מדברים כאלו נוצרים הפרעות דחק ואני רציתי לעלות את זה למודעות". 

עד כמה אתה נתקל בתופעות מהסוג הזה שאתה מתאר בספר ? 

"תראה לפעמים אפילו ילדיי שואלים אותי האם להתקרב לאנשים כאלו או אחרים כך שזה נמצא בתודעה". בוכריס שוחח בעקבות הספר עם יועצת חינוכית שסיפרה לו "אני רואה ילדים כמו שאת מתאר בספר. אפילו על הנכדים שלי. ילדים הפכו להיות חלולים בעקבות המצב. פתאום ילדים בני חמש מספרים לי כמה החיים קשים". עוד עדות מעניינת שהוא מביא קשורה לחברה בעבודה של רעייתו "היא סיפרה לאשתי שהיא מכירה ילדים שפוחדים כבר לתת חיבוק לאמא". 

בוכריס נולד בקרית גת למשפחה דתית – מסורתית ובעקבות החתונה היגר לאור יהודה, מקום לידתה של אשתו. "אין ספק שיותר תוסס פה מאשר קרית גת". 

מבחינת בוכריס הספר לא רק מיועד לבני נוער וילדים "גם מבוגרים שקוראים את הספר מרגישים חיבור. יש לי חבר שסובל באו סי די וכשהוא קרא את הספר הוא אמר לי 'הרגשתי שאתה ממש כותב עליי". אחת המוכרות בחנויות הספרים שאני מביא להם את הספר אמרה לי שהספר הוא כמו העץ הנדיב לאנשים שסובלים מחרדות". בוכריס מאמין שאם הטיפול הנכון גם אנשים שנמצאים בתהומות חשוכים כמו בתי כלא ובשולי החברה מצבם ישתנה "ההבדל בין אנשים מוצלחים לאנשים שנפלטו מהחברה הוא טיפול נכון". כבן לעדה החרדית הוא מעיד כי "בחברה החרדית יש מודעות לנושא ובחנויות קודש תמצא היום ספרי עזרה עצמית". את עלויות הכספיות הרבות של הוצאת הספר הוא כיסה בעזרת אשתו , שירן "היא פתחה למעני את קופת הגמל שלה כך שכל שקל שאני מכניס מהמכירה הולך לכיסוי העלויות.

 

תגובות

להשאיר תגובה