הנה כמה דברים שלא ידעתם על הרכה הקלה שתיפתח השבוע לציבור :
- כמה אוטובוסים נכנסים ברכבת? הרכבת עצמה, זו שמגיעה לרציף ופותחת את הדלתות, נקראת בשם המקצועי "הציוד הנייד". כל רכבת כזו מורכבת משני קרונות המחוברים זה לזה. רוחב הקרונות 2.65 מטרים, ואורכם הכולל – 70 מטרים. לשם השוואה – אורכו של אוטובוס מפרקי ("ארוך") הוא 18 מטרים.
- כל בית הספר ברכבת אחת – בכל רכבת כזו יש מקום מרווח לכ-450 נוסעים. בכל קרון מותקנים מושבים קבועים, מושבים מתקפלים וכן מוקצה חלל המאפשר עמידה נוחה, בעזרת ידיות אחיזה רבות ונגישות. במילים אחרות – בכל רכבת יכולות להיכנס 15 כיתות בית ספר (אם בכל כיתה 30 תלמידים).
- נגישות, מעל לכול (וגם מתחת לאדמה): כל הקרונות ברכבת הקלה נגישים לכיסאות גלגלים ולעגלות ילדים.
- נוסעים וגולשים – בכל הקרונות פועלת רשת Wi-Fi (חינם); מסכי מידע שמציגים מידע על הנסיעה עצמה ומידע מתחלף נוסף; מעדיפים לקרוא ספר טוב? זה בהחלט נוח יותר עם תאורת הלד החדשנית.
- נוסעים ויודעים לעצור – לרכבת מנגנון מורכב של בולמי זעזועים אנכיים ואופקיים, המותאם גם לנסיעה במנהרות וגם לנסיעה במפלס הרחוב. מנגנון הבלמים מאפשר נסיעה מהירה חלקה ושקטה.6. נסיעה בטוחה – בכל הקרונות מותקנות מצלמות אבטחה שמשדרות כל העת גם לתא הנהג וגם למרכז הבקרה של הרכבת. במקרה חירום ניתן להתקשר מכל קרון לנהג ולמרכז הבקרה בעזרת מערכת אינטרקום דיגיטלית.
7. אם אין קטר, אין עשן: הרכבת הקלה מונעת בחשמל, ולכן אין בה קטר. בקרונות יש שמונה מנועים, שמוזנים בחשמל דרך הכבל העילי שפרוס לאורך המסילה.
8. תחנת כוח על גלגלים: כשהיא נוסעת – הרכבת צורכת חשמל, אבל בזמן העצירה מנגנון הבלמים הופך את אנרגיית התנועה לחשמל שמוחזר למערכת החשמלית. מכיוון שהרכבת עוצרת לא מעט – יש לה תחנה בכל קילומטר בערך – היא מצליחה לייצר בעצמה 15% מהאנרגיה הדרושה לה.
9. אין הגה, אבל יש נהג – לרכבות אין הגה, מכיוון שהן לא יכולות לפנות ימינה או שמאלה. לנהג יש "סטיק" (השם העברי המדוייק שלו הוא 'מצערת') לשליטה במהירות הרכבת. אבל גם הסטיק שולט ברכבת באופן חלקי: בזמן הנסיעה במנהרה המהירות היא אוטומטית ונשלטת מרחוק, ממש כמו ברכבות מטרו. הסטיק משמש את הנהגים והנהגות בנסיעה במפלס הקרקע – בו הרכבת צריכה להשתלב בתנועה.
10. מעצורים כמו חול – אבקת הפלא שעוזרת לרכבת לעצור היא אבקה שאינה קסומה בכלל – מדובר בחול. בבלימת חירום, מוזרק החול על המסילה לפני הגלגלים, מגביר את החיכוך בין הגלגל למסילה, ומסייע בעצירת הרכבת.