דברים שרואים משם

קיומו של יום הראיה הבין-לאומי בישראל נדחה בשל הסגר האחרון, ויערך ב- 2 בדצמבר. במהלכו יוצבו ברחבי העיר תל-אביב-יפו כ- 15 עמדות לבדיקת ראיה ראשונית ללא עלות, בדגש על רוכבי אופניים, קורקינטים חשמליים, הולכי הרגל ונהגים.

הבדיקות הן בבחינת בדיקת סקר ראיה ראשונית, לאיתור צורך בתיקון ראיה. לאחריה יומלץ לרוכבים, להולכי הרגל ולנהגים שאובחנו עם צורך בתיקון ראיה, לפנות לבדיקת עיניים ראשונית אצל אופטומטריסטים ברחבי העיר – אף היא ללא עלות! (חשוב לציין כי בדיקה להתאמת משקפיים כרוכה בתשלום).

בדיקות סקר הראיה ייערכו ביוזמת עמותת אור ירוק, החברות שמיר אופטיקה ודור אלון ובשיתוף פעולה עם עירית תל-אביב-יפו. הנבדקים יתבקשו לקרוא משפט על גבי שלט שיוצב במרחק 3 מטרים. במידה ויאובחנו עם צורך בתיקון ראייה, יופנו לאופטומטריסטים ברחבי העיר, לבדיקת סקר מדויקת יותר – אף היא בחינם! (בדיקות המשך להתאמת משקפיים יהיו כרוכות בתשלום).

סקר שערכה חברת שמיר אופטיקה (ינואר 2020)*, בקרב 628 נהגים, מצא כי 68% מהנסקרים דיווחו על  קשיי ראיה כלשהם. כלומר 2 מכל 3 נהגים סובלים מקשיי ראייה. נתון זה משקף כ-3 מיליון נהגים, אשר סובלים מקשיי ראיה כלשהם.

מתוך אותם  הנהגים אשר דיווחו על קשיי ראיה, רק 57% טופלו לצורך תיקון הראיה באמצעות משקפי ראיה, עדשות מגע או ניתוח לייזר לתיקון ראיה. כלומר, כ-43% מהנהגים שדיווחו על קשיי ראיה, (למעשה 1.3 מיליון נהגים), כלל אינם מטפלים בבעיית הראיה שלהם ונוהגים בכביש ללא תיקון ראיה.

הקשר בין ראיה לקויה לתאונות דרכים ברור ומוכח. מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי 22 מחקרים הוכיחו שהסיכון למעורבות בתאונה לקילומטר נסיעה גבוה ב-15% בקרב נהגים בעלי חדות ראיה נמוכה לעומת נהגים עם חדות ראיה גבוהה. בנוסף, נמצא כי בעיית ראיה הקשורה לרגישות לסינוור עשויה להביא לעלייה של 58% בשיעור תאונות הדרכים. מסקר שהעמותה ערכה באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" עולה כי רוב מוחלט מהציבור (79%) סבור שיש לבצע בדיקות ראיה לנהגים בכל חידוש רישיון (10 שנים) וכי ורוב מוחלט מהמשיבים (86%) סבורים שראיה לקויה משפיעה במידה רבה או במידה רבה מאוד על הנהיגה.

ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק: "ראיה היא חלק חשוב וקריטי באופן הנהיגה, ונהג שלא רואה טוב הוא כמו פצצה מתקתקת בכביש. נהגים רבים לא מודעים לכך שהם לא רואים טוב והדבר עלול להשפיע באופן שלילי על אופן הנהיגה שלהם והיכולת לזהות תמרורים, הולכי רגל, רוכבי אופניים ועוד. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכול להישאר אדיש לנוכח המצב ולכן יש להחזיר את חובת בדיקת הראיה בכל חידוש רישיון נהיגה מגיל 40 ומעלה כדי לצמצם את סיכון למעורבות בתאונת דרכים".

אבישי דגן, סמנכ"ל בכיר בשמיר אופטיקה: "השנה אנו מתמקדים בנהגי האופניים והקורקינטים החשמליים, שהפכו לפופולריים במרחב העירוני. בסקר שערכנו, מצאנו כי כמעט שניים מכל שלושה מהנוהגים ברכב אינו רואה טוב את הדרך. זוהי סכנה אמיתית לציבור בדרכים. אמנם לא ערכנו מחקר על רוכבי האופניים והקורקינטים, אך אנו מעריכים כי זהו המצב גם בניהם. כמו כן, בתקופת הקורונה גובר השימוש במסכים ואיתו הצורך בבדיקות ראיה תקופתיות לכל המשפחה בדגש על הילדים ונוער (בכל שנה) ולמבוגרים לפחות פעם בשנתיים".

עמית זאב, מנכ"ל דור אלון, אחת החברות המובילות בישראל הפועלת בתחום האנרגיה, הקמעונאות והנדל"ן, ציין: "במסגרת המחויבות לקהילה, דור אלון תומכת ומעודדת כל פעילות לקידום נהיגה אחראית וזהירה ולהגברת הבטיחות בדרכים".

 

 

תגובות

להשאיר תגובה