בבריכת הקשתות ברמלה מוצגת בימים אלו עבודת וידאו וסאונד של האמן דור זליכא שלטובת היצירה רתם שתי פייטניות מוכשרות ששרות בעברית ובערבית מילים ללחנים ערביים קדומים. אלו מתנגנים בחלל העתיק של בריכת הקשתות וצד דימוי וידאו והתוצאה היא לא פחות מחוויה פיוטית – דתית

מהמולת העיר הרעש ועודף הדימויים הבאים אל בריכת הקשתות של רמלה יורדים אל השקט המהפנט של חלל הבריכה שמהווה עדות מהיחידות בארץ לאדריכלות של התקופה העבאסית לפני 1400 שנה. בימים אלו נחנך במקום מיצג יחודי של האמן דור זליכא בשם 'בבואה'. המיצג שמשתלב היטב בגוף העבודות של זליכא הוא למעשה הפקה מוזיקלית מרשימה של הפיוטים 'יעלה בואי אל גני' של ר' ישראל נג'ארה (המאה ה 17) ו'למה הקץ' של ר' רפאל ענתבי (המאה ה 19) את השירים מבצעים בערבית ובעברית הפייטנית יהלה לחמיש שהקימה יחד עם אחותה שני את ההרכב 'טנדו' ובימים אלו משיקה אלבום בכורה בשם 'סבתונא'. יהלה מוגדרת כפייטנית וחזנית פורצת דרך בעולם הדתי ומובילה בשירתה תפילות בבתי כנסת של הזרמים הליברליים. 

את השירה בערבית מבצעת דימא קבלאן מבית ג'אן בגליל. קבלאן הקימה הרכז בשם 'אלהאם', ألهام (השראה) פרויקט מוסיקלי חדש, נסיון לייצר קבוצה משותפת של יהודים וערבים שתיצור יחד מוסיקה שלא על בסיס פוליטי או לאומי.

כששים בסירת העץ וברקע מתנגנת השירה כשבמים משתקפים הדימויים שמוקרנים על גבי הקיר ישנה תחושה של התעלות. החוויה המוזיקלית מקבלת משמעות עם חווית השיט במבנה העתיק כך ש'בבואה' יוצרת בבואה לחלק העליון שבנפש. בקיצור אתם הולכים לעבור חווית דתית במקום שבו צילמו את חסמב"ה, "אלו הם לחנים שנכתבו להם שירים בערבית ובעברית מאוחר יותר" מסביר זליכא,"עניין אותי לעשות את ההקבלה המצלולית הזו. זה מתקשר לגוף העבודות שלי בגלל שהצגתי בעבר עבודות שקשורות למסורת יהודית ערבית וגם העבודה שלי עם סאונד והרצון שלי להכניס את הקהל אל תך נבכי היצירה המוזיקלית. אל תוך תיבת התהודה של הכלים. וזה נעשה כאן בבריכה ולכן מהווה המשך טבעי של העבודות ואפילו שיא אישי שלי".

׳בבואה׳  אומרת אוצרת המיצג, סמדר שפי, "מבוססת על שירים ערביים פופולריים, שפייטנים יהודים חיברו להם מילים בעברית, פיוטים העוסקים בהבעת אהבה לאל ובכיסופי גאולה. השירים בערבית הם שירי אהבה, המזוהים בביצועם של מוסיקאים בולטים כמו פיירוז וצבאח פח'רי. מנגינת השירים זהה, כך שהשמעת הפיוטים והשירים במקביל יוצרת יחסים הרמוניים מורכבים בין קולות השירה בעברית ובערבית". 

דור זליכה לוי הוא אמן וידאו וסאונד, העוסק ביצירתו בשימור ועיבוד זיכרונות אישיים וקולקטיביים. קולות נשכחים מתעוררים לחיים בעבודותיו ומושמעים מחדש באופן המאפשר האזנה, הקשבה והתמסרות.

זכה בפרס זום לאמן ישראלי צעיר (2016), פרס אמן צעיר של משרד התרבות (2017) ומלגת שהות אמן בארטפורט (2020). זליכה לוי מרצה באקדמיה בצלאל וכן עוסק בחינוך במסגרות קהילתיות שונות. ב'בבואה' תערך פעילות קהילתית וחינוכית הכוללת מפגשי אמן ואוצרת עם תלמידי תיכון, חטיבות ביניים וקהלים מגוונים נוספים. 

מיכאל וידל ראש העיר רמלה: "אנו גאים לארח בבריכת הקשתות, מבנה היסטורי מהיפים בארץ, את 'בבואה' מיצב וידאו וסאונד של האמן דור זליכה לוי. הפרויקט הוא נדבך נוסף בפעילות הברוכה של המרכז לאמנות עכשווית בהובלתה של ד"ר סמדר שפי הפועל בעיר מזה כשלוש שנים בתמיכה ובסיוע מלאים של עיריית רמלה. כראש עיר אני רואה חשיבות רבה בקידום וטיפוח תחום התרבות והאמנות בעיר כמוקד לחיים משותפים של כבוד הדדי. אני מזמין את תושבי רמלה ומדינת ישראל כולה, שוחרי תרבות ואמנות, לבקר בבריכת הקשתות ובאתרי התרבות והמורשת בעיר ולהנות מפרויקטים מדהימים".

תגובות

להשאיר תגובה