מכל הלב

הרבה מאתנו שמעו על "עסקים חברתיים" המשלבים אוכלוסיות מוחלשות ובעלי לקויות, הרבה גם שמעו על תכשיטנים ועל נשים שפתחו סטודיו מצליח לעיצוב וצורפות, אבל השילוב של יצור תכשיטים והעסקת פגועי נפש הוא נדיר ומרגש. תכירו את יען נוה, היזמת שמאחורי הרעיון המצליח שחוגג בימים אלו עשור לפעילותו!

יען נווה, היא האישה שעומדת מאחורי "סטודיו עדיים", המעסיק אוכלסיות מוחלשות כאסטרטגיה,"אני באה מעולם של עבודה סוציאלית בתחום בריאות הנפש. וכמו שבעלי אומר הצד הטיפולי והשיקומי כנראה 'בילד-אין' בי. פרשתי מצה"ל אחרי שנים רבות של שירות מקצועי בתחום. לאורך הרבה שנים אני מעורבת ופעילה בעמותות ובפרויקטים חברתיים גדולים וקטנים. היה לי ברור שגם העסק שאני מקימה, חייב להיות עם ערך מוסף חברתי ותרומה" היא אומרת

ואיך זה בא לידי ביטוי בפועל, ביום-יום?

"בעיצוב והניהול לוקחות לצידי חלק נשים שכולן ממשפחתי, כשבייצור מועסקים באופן כמעט רציף 5-6 עובדים בעלי צרכים מיוחדים נפשית, שמגיעים אלי דרך עובדות השמה שמתמחות בתחום. העובדים הללו הם חלק אינטגרלי מייצור התכשיטים. יש מי שעובד אתנו שנה ויש כאלה שכבר מעל 5 שנים. זה המון זמן. בפרט במושגים של אוכלוסיות מיוחדות שכאלה. לחלקם קשה להתמיד ולשמור על רצף תעסוקתי. אני מאוד גאה בהשתלבותם ובעובדה שגורם משפיע מרכזי הוא  הרגשתם שזו לא סתם 'עבודה' אלא הם ממש חלק מהמשפחה. הם מרוויחים משכורת ומרגישים נחוצים לסטודיו ובכלל בחברה.

בנוסף לייצור התכשיטים ולעבודה עם אוכלוסייה זו, אנו ממנפות את הסטודיו לפעילויות התנדבותיות ועזרה לקהילה רבות נוספות. כך למשל קהל הלקוחות יודע שהסטודיו מהווה מקום איסוף לפריטים לנזקקים (בגדים וחפצים שונים) וכי ניתן להביא אליו פריטים לתרומה שימצאו את דרכם לאנשים הנכונים. על קירות הסטודיו תלויות תעודות הוקרה ותודות על תרומות נוספות, בין היתר על סיוע למסגרות העוסקות בהעצמת בני נוער אתיופים ופתוח מנהיגות, בשילוב לילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרת בני עקיבא, על איסוף ילקוטים וציוד לבית ספר לילדים מעוטי יכולת לפני פתיחת שנת הלימודים, הקמת ספרייה ועוד ועוד. בכל מקום שניתן לעזור, אנחנו נשמח לקחת חלק."

מה לדעתך עושה להם היציאה לעבודה?

"אני לא צריכה להעריך, אני יודעת, בראש ובראשונה זה נותן להם את מה שכולנו רוצים להרגיש: שייכות, חשיבות ומשמעות. להרגיש בעלי ערך, שהם מתפרנסים בעצמם מעבודה שהם עושים ב10 אצבעות. לראות את הפנים של עובד כזה, כאשר לקוחה ניגשת ואומרת לו 'תודה על התכשיט, יצא מדהים', אין לזה מחיר, לפעמים זה מרגש עד דמעות. כל עובד לומד טכניקות שונות ליצירת תכשיטים ועובד לפי מסגרת הזמנים שמתאימה לו וליכולותיו."

מה היה החלק הכי מאתגר בדרך?

"לשווק את עצמי וללמוד לספר בגלוי על האג'נדה המיוחדת שלנו.  בשנתיים הראשונות לא פרסמנו או כתבנו באף מקום על העובדים בו, כיוון שהאמנו כי צדקה וחסד ראוי לעשות באופן סמוי מן העין. השינוי בגישה הגיע דווקא בזכות הלקוחות, שכאשר גילו על פועלנו ייעצו שאנו חייבים לציין זאת, משום שאנשים רבים שגרים במקומות רחוקים, שבעת הצורך קופצים לחנות תכשיטים שליד הבית, יעדיפו פעמים רבות לעשות את המאמץ ולהגיע לסטודיו. בדרך זו, בנוסף לפריט היפה שרכשו לעצמם, זוכים לקבל גם ערך מוסף ולהיות חלק ממפעל התרומה. הבנו כי יש מקום לפרסום, גם מקצועית וגם חברתית. כשאנשים מרגישים שותפים לעשייה חברתית הם יעשו מאמץ. חשוב היה לנו לגדול ולהצליח עבור העובדים. סטודיו גדול ומצליח יותר, יעסיק יותר עובדים ואנו נעזור ליותר אנשים. עצם פרסום העניין היה לא קל עבורי ואפילו נגד ערכים מסוימים עליהם התחנכתי כאישה דתייה, בניהם שצדקה וחס עושים בסמוי מן העין, אך הבנתי עם הזמן שזהו הדבר הנכון לעשות."

יש רגעי משבר או "מה הייתי צריכה את זה"?

"מה פתאום. חס וחלילה. יש סיפוק אדיר וקימה עם חיוך כל יום לעבודה. אני לא אגיד שאין אתגרים ומשברים. אבל זה מחיר ידוע מראש ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן. לתת לעובדים את הזמן, לתמוך בהם, ולהכיל אותם. בנפילות להיות שם בשבילם ולא לוותר, למשוך בחזרה. שידעו כל הזמן שאנחנו כאן בשבילם, לא נוותר על אף אחד. ואז להפשיל שרוולים ולעבוד כי יש קליינטים שמחכים להזמנה או לתיקונים ומבחינתם אין תירוצים."

ומה את חושבת על העובדה שעסק כזה הוא נדיר, ושאין הרבה שמעסיקים פגועי נפש?

"חבל. אמנם לאחרונה אני שמחה לשמוע שיש איזשהו תהליך שינוי לטובה, אבל עדיין  בדר"כ יש איזושהי המנעות, לא מכוונה רעה או זלזול אלא פחד. אנשים פשוט לא יודעים להתמודד עם תופעה שמקורה בנפש ולא גלויה לעין, להבדיל ממגבלה פיזית לדוגמא."

פחד ממה?

"חוליים נפשיים זה משהו מקטגוריית ה'לא נודע": בשונה מבעלי צרכים מיוחדים אחרים, שם הבעיה ניכרת לעין, והציבור מרגיש מבין במה מדובר, כשזה מגיע לצרכים מיוחדים נפשיים העין לא רואה את הבעיה ונוצרת תחושת אי וודאות המתחברת עם דעות קדומות. מטבע האדם שקשה לו יותר להתמודד עם אי וודאות ועמימות. אני יכולה לומר על העובדים שלי שמדובר באנשים אינטליגנטיים בעלי יכולות מגוונות שאיתרע מזלם ולא יוכלו לממש חלק מהפוטנציאל הזה.

אני מקווה שהעלייה במודעות לנושא יחד עם אותו תהליך שינוי שכבר החל יביאו לכך שגם יהיו יותר ויותר מקומות תעסוקה. אם בזכות עסק כמו שלנו או אפילו כתבה זו, יועסקו עוד עשרה, או שלושה או אפילו אחד, דייני"

 

אנחנו סטודיו שמייצר תכשיטים, מכל הסוגים והמינים. בסטודיו ניתן בכל רגע נתון למצוא למעלה מ-3,000 דגמים של שרשאות, טבעות, עגילים, סיכות וצמידים מקשת רחבה של חומרי גלם: בדים, מתכות, עור, עץ, כסף וזהב, אבנים עתיקות ואבני סוורובסקי. בכל עונה מעצבים קולקציה עם  דגמים חדשים וכמובן יש דגמים קלאסיים שנמכרים לכל אורך השנה. יש מוצרים שנמצאים "על המדף" בתצוגה, אבל הייחוד הוא שאנחנו מייצרים בהזמנה אישית ומעצבים פעמים רבות מותאם ללקוחה, תכשיט שהיא יודעת שיוצר אך ורק לה ובשבילה. כחלק מהשרות ללקוחותינו אנחנו גם מעצבים מחדש ומתקנים תכשיטים וכן מקיימות סדנאות יצירת תכשיטים מגוונות לילדים בחופש הגדול, מסיבות רווקות, דורות שלמים בשמפחה וכל רעיון נוסף.

אבל יש עוד משהו שמייחד אתכם בעיקר בענף הצורפות והתכשיטנות

איך את מתארת את סגנון העיצוב שלך?  

תגובות

להשאיר תגובה