הצצה יחודית לקהילה קטנה של חובבי אופנת 'הלוליטה' שחגגו את 'יום הלוליטה'

ראשית צריך לציין שאין שום קשר מלבד השם לרומן השנוי במחלוקת של נבוקוב. להיפך בעוד שברומן המפורסם מדובר בילדה ספק נערה פתיינית 'נשות הלוליטה' מציגות במובן מסוים חזרה לערכים שמרניים לפחות בתחום הלבוש אך זה בכלל לא כל הסיפור. 

אופנת לוליטה הוא כינוי לאופנת רחוב יפנית שצמחה החל משנות השמונים וביתר שאת בשנות התשעים. זאת כתגובה "ללחץ הבלתי אפשרי מצד החברה היפנית כלפי הנשים, אותם הן רצו כבנות זוג מושלמות הן בבית והן בעבודה" מספרת לי ארז אזולאי, צעירה טרנסית מחדרה שעושה שירות לאומי במסלול מיוחד לא.נשים במצבה אותה פגשתי 'ביום הלוליטה

שיראל גר (30) אשת היי טק במקצועה ארגנה את מפגש יום הלוליטה ומספרת ״זאת לא קהילה רק של נשים או רק לאנשים שמציגים את עצמם-ן בתור נשים, אופנת לוליטה (ואני אישית חושבת שאופנה בכלל) היא לכל המגדרים. יש בקהילה שלנו אנשים מכל המגדרים וגילאים.

הקהילה היא פשוט קבוצה של אנשים שאוהבים ואוהבות את האופנה משלל סיבות שונות: אהבה לאופנה היסטורית, אהבה לאופנה אלטרנטיבית, אנשים שגילו את האופנה דרך להקות ויז'ואל קיי

או דרך אהבה לתרבות היפנית ואנימה\מנגה.בקבוצה שלנו אנחנו בדרך כלל מדברים-ות על פריטים חדשים שיוצאים, טרנדים באופנה, דברים חדשים שקנינו ומה לבשנו בזמן האחרון. בנוסף מידי פעם מתארגנים מפגשי קבוצת ומכירות של בגדי לוליטה.  

איך הגעת לנהל את הקבצה ?

אני לא אחת מהאנשים שהקימו את הקבוצה, אבל הצטרפתי בסביבות 2014 ומאז הייתי מאוד פעילה (גם אונליין וגם בארגון מפגשי קהילה והסברה על האופנה) לכן צירפו אותי לעזור לניהול הקבוצה.ה"תפקיד" של ניהול קבוצה לא נותן לי סטטוס או משהו מיוחד- זה פשוט עוד דרך לעזור לפתח את הקהילה בארץ ולשמור על חברי חברות הקבוצה.

 איך הגעת לנושא באופן אישי ?

אני אישית הגעתי לאופנת לוליטה דרך אהבה להיסטוריה (בייחוד היסטוריה ויקטוריאנית) וגם אהבה לתרבות יפן ואנימה\מנגה. כשהייתי בתיכון חברה סיפרה לי על האופנה אבל לא היה לי את האומץ ללבוש אותה ולא היה איך לקנות אותה בארץ. אחרי הצבא למדתי איך להזמין בגדים אונליין וגם הצטרפתי לקהילה בארץ. אני ממש שמחה שגיליתי את האופנה כי היא נותנת לי דרך לבטא את עצמי ואת היופי שלי שהוא לא היופי שרואים באופנה רגילה. בזכות האופנה גם הכרתי הרבה אנשים חדשים, גם בארץ וגם מהקהילות אופנת לוליטה בחו"ל.

 היתי מעוניין לשמוע על הממד החברתי של אופנת הלוליטה ? 

אופנת לוליטה התחילה ביפן בסביבות שנות ה80 כסוג של מרד נגד דרך החיים הנוקשה ביפן וחוסר בביטוי עצמי- רוב החיים היו מעבר בין מדי בית ספר ולמדי עבודה בלי יותר מידי זמן חופשי להתפתחות אישית.כיום המצב ביפן אולי יותר טוב, אבל באופן כללי בעולם שלנו יש דחף "להתבגר" ולהיות רציניים כדי שאנשים אחרים יתייחסו אליך בכבוד. אופנת לוליטה (ועוד אופנת אלטרנטיבות אחרות) מראות שאנחנו יכולים לאהוב דברים חמודים מבלי להיות "ילדותיים"- לכל אחד ואחת מותר לאהוב את הדברים שהם אוהבים-ות!לובשי ולובשות לוליטה מגיעים משלל תחומים בחיים וגם יכולים להיות בכל גיל (כן יש גם לובשי-ות אופנה בגילאים 50-60-70 ועוד) אין גיל שהוא בוגר מידי ללבוש בגדים שאוהבים.בנוסף, חשוב להדגיש שאפשר לאהוב וללבוש את האופנה גם בלי מניעים אידאולוגיים- פשוט לאהוב את האופנה זו סיבה מספיק טובה ללבוש אופנת לוליטה.

 'אופנת הלוליטה' פרחה באזור שכונת האראג'וקו ברובע שיבויה בטוקיו מעוז אופנה של צעירים שמהווה השראה לחובבי אופנה בכל העולם. אופנת הלוליטה לוקחת השראה מהתקופה הוויקטוראינית, סגנון הרוקוקו והבארוק כמו כן במהלך השנים נוספו עוד סגנונות שהיוו השראה ללוליטה שמהווה מעין תשובה של נשים צעירות ביפן כנגד מסלול החיים האחיד שמכתיבה החברה היפנית ואין בו רמיזות מיניות או ניסיון להיראות סקסי להיפך – הלבוש מסמל צניעות, תמימות, עדינות, אלגנטיות וחמידות. 

אופנת הלוליטה מתחלת לכמה תתי סגנונות : 'קלאסיק' שמייצג לבוש בהשראת התקופה הוויקטורינית בצבעי פסטל רך עם קישוטים. 'סוויט' בעל מראה תמים בצבעי לבן וורוד עם קישוטים ילדותיים. 'פאנק לוליטה', 'גותיק לוליטה' . 

במפגש בו התראחתי אתמול הגיעו אנשי ונשות הלוליטה מכל הארץ : חיילת לצד דיילת אוויר, אשת היי טק לצד בת שירות לואמי כולם בגילאי 20 עד 30 שיש להם דף פייסבוק, תצוגות אופנה ואפילו מפגשים בטירות באירופה עם אושיות אופנת לוליטה כמו מיסאקו אאוקי (Misako Aoki) – דוגמנית במגזין KERA ו GLB. שגרירת יפן בתחום תרבות הפופ והקאוואי (חמידות), ראש אגודת הלוליטות של יפן מאז 2013 ואחות סיעודית במקצועה

תגובות

להשאיר תגובה